UPDATE. Reprezentanții Primăriei Capitalei nu confirmă câștigarea licitației de către firma turcească, susținând că procedura de licitație nu a fost finalizată încă.
„Nu putem comunica oficial nimic. Urmează zece zile în care pot fi depuse contestațiile”.
Clubferoviar.ro a anunțat acum aproape o lună că licitația urmează a fi câștigată de firma turcească, iar acum totul a devenit oficial.
„Oferta declarată câștigătoare în urma aplicării
criteriului de atribuire, cel mai bun raport calitate-preț și a
algoritmului de calcul asociat așa cum a fost publicat în anunțul
de participare, este oferta prezentată de DURMAZLAR MAKINE SANAYI VE
TICARET A.S. care s-a clasat pe primul loc și a obținut un punctaj
de 99,61 puncte”, se arată în documentul ”Comunicare privind
rezultatul procedurii de atribuire ”, arată sursa citată.
Documentul este semnat de directorul general al Direcției
Generale Achiziții Publice din Primăria Capitalei, Eugen Davidoiu,
fost director general al Tarom, și de directorul executiv al
Direcției Proceduri, Dorina Elena Popa.
Turcii de la Durmazlar au concurat la această licitație cu
asocierea dintre Astra Vagoane Călători Arad și CRRC (China).
În privința specificațiilor tehnice, oferta Astra-CRRC propunea
un tramvai cu lungimea de 36 de metri, iar cel al turcilor de la
Durmazlar are doar 32 de metri.
Club Feroviar a anunțat încă de pe 9 octombrie că turcii de la
Durmazlar vor câștiga licitația organizată de Primăria
Capitalei, iar primarul general Gabriela Firea a răspuns cu acuzații
și pe un ton nu tocmai potrivit pentru un politician ales de
bucureșteni. Acum se dovedește clar faptul că noi am avut
dreptate, nu Gabriela Firea, iar atacul său a fost unul gratuit.
Potrivit informațiilor Club Feroviar, decizia de atribuire a
contractului către turci fusese luată chiar pe 9 octombrie.
Astra Vagoane Călători Arad va face contestație
La capitolul ”calitate”, asocierea Astra Vagoane Călători –
CRRC a primit din partea comisiei de licitație 35,90 puncte, iar
Durmazlar – 39,61 puncte. La ”prețul ofertei”, punctajul a
fost de 59,85 pentru Astra și de 60 pentru Durmazlar. În aceste
condiții, turcii au avut un punctaj final de 99,61, iar românii de
95,75.
Există însă serioase semne de întrebare asupra corectitudinii
procedurii de achiziție, întrucât nu s-a ținut cont de
indicatorul ”life cycle cost”, adică consumul și chletuielile
pe durata perioadei de exploatare, arată Club Feroviar.
Conducerea Astra Vagoane Călători Arad va face contestație la
decizia de atribuire a contractului.
Nu e pentru prima oară când producătorul autohton de material rulant Astra Vagoane Călători este a pierdut o procedură de licitație publică. S-a mai întâmplat la licitația organizată de Metrorex în iunie 2014 pentru cumpărarea a până la 51 de trenuri noi pentru Magistrala 5, cu o valoare estimată de 1,55 miliarde de lei, fără TVA. Firma spaniolă CAF a fost declarată câştigătoarea licitaţiei, însă rezultatul a fost contestat ulterior de Alstom şi Astra Vagoane Călători Arad. Procurorii DNA, au trimis în judecată doi angajați ai Metrorex, care au și fost condamnați în 2017 la pedepse de închisoare cu suspendare pentru trucarea licitației.
Sursa foto: Newsweek