Conform proiectului de Hotărâre de Guvern, plafonarea se va realiza pe 6 luni, la prețurile practicate de firmele de asigurări în data de 1 martie 2022 „când era mai mare decât tariful de referință din prezent”.
Tarifele de referință publicate recent de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) arată creșteri de preț cu 35-40% față de cele de anul trecut, care sunt mai mari cu peste 70% față de cele din 2021.
Prețuri necunoscute pentru consumatori
Conform transportatorilor, plafonarea se va face la prețuri necunoscute de către consumatori, ceea ce deschide riscul unor abuzuri.
„Aici avem două probleme majore. În primul rând, de peste un an, companiile de asigurări din România vând polițe de asigurare RCA al caror preț depășește tariful de referință. Tarifele practicate la data de 1 martie 2022 de către asigurătorii RCA sunt total necunoscute de către consumatori, iar raportarea la o referință necunoscută deschide larg poarta către eventuale abuzuri de preț”, susține COTAR.
Conflict de interese al asigurătorilor
Organizația mai acuză că tarifele de referință pentru înlocuirea temporară a vehiculului avariat sunt calculate de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).
Transportatorii susțin că este un conflic de interese, deoarece BAAR reprezintă asigurătorii, care trebuie să calculeze ce prețuri urmează să plătească tot ei.
„B.A.A.R., adică firmele de asigurări care vând RCA, se află într-un major conflict de interese, iar implicarea acestora în calculul costurilor pe care tot acestea trebuie să le despăgubească ilustrează perfect expresia «procuror-judecător». În niciun caz, firmele de asigurări nu pot fi obiective în calculul privind costurile de despăgubire pe care tot ele le au de achitat”, acuză transportatorii.
Aceștia spun că dacă se aplică acest principiu, atunci și șoferii din România trebuie să aibă dreptul de a-și calcula singuri RCA.
Falimentul Euroins
Plafonarea prețurilor la polițele RCA este soluția autorităților, după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a decis intrarea în faliment a Euroins, al patrulea lider pe segmentul RCA care dă faliment.
O altă soluție menționată de autorități este intrarea CEC pe piața de asigurări.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro