Contactat de Libertatea, Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, susține că Euroins nu își achită obligațiile, inclusiv dosarele de daună unde costurile sunt mici.
„Avem 1.200 de service-uri în asociație și stau câte 2-3 ani cu procesele prin instanță. Le-am arătat celor de la ASF, domnului Cristian Roșu, vicepreședinte însărcinat pe Asigurări de către Parlament, cazul unui service de la noi din asociație, de la Iași. Acesta are 386 de dosare contra Euroins, din care 350 de persoane fizice. Și ăștia nu plătesc. Și-a făcut credite ca să plătească furnizorii. Euroins face convenții cu service-urile cu 100 de lei ora de manoperă și nici pe alea nu le plătește”, a declarat Ștefănescu.
„Service-urile câștigă 99% din procese. Deci cine are dreptate? Mai mult, atunci când se îndreaptă împotriva altor asigurători prin regrese, ei invocă în justiție aceleași articole din lege ca și service-urile. Deci despre ce vorbim?”, acuză reprezentantul transportatorilor.
„De ce nu e deja sub administrare?”
Acesta mai spune că ASF trebuia să introducă deja Euroins în administrare specială de la momentul la care a făcut plângere penală împotriva conducerii companiei.
Atâta timp cât faci plângere penală conducerii asta înseamnă că directorii și-au pierdut credibilitatea, iar ASF trebuia să preia deja compania în administrare specială. Dacă ASF a descoperit o aplicație clandestină, ilegală, la Euroins, de ce nu e deja sub administrare?
Vasile Ștefănescu, președinte COTAR:
Rezervă minimă de 310 milioane de euro
COTAR susține, într-un comunicat, că Euroins are peste 50.000 de dosare pe rolul instanţelor de judecată, iar dauna medie pentru dosarele aflate în instanţă este de aproximativ 5.000 de euro pe dosar.
De asemenea, organizația acuză Euroins că are 30.000 de dosare de daună avizate şi nesoluţionate, iar dauna medie pentru polițele de răspundere civilă auto (RCA) este de aproximativ 2.000 de euro pe dosar.
Astfel, conform organizației, Euroins ar trebui să aibă o rezervă de daună minimă de 310 milioane de euro pentru dosarele aflate pe rolul instanţelor şi pentru cele avizate şi neachitate.
„Eu vă spun, eu Ștefănescu, nu cred că patronul Eurohold va aduce acești bani ca să aibă 310 milioane de euro în rezerve. Au dat un comunicat în care au anunțat că au făcut un contract tot în interiorul grupului, adică ei cu ei…”, punctează liderul transportatorilor.
Cea mai dată în judecată entitate din România
Solicitarea transportatorilor vine după ce Libertatea a publicat recent că Euroins este cea mai dată în judecată entitate din România, cu peste 100.000 de litigii în care apare ca „pârât” sau „debitor”, de 30 de ori mai mult decât Groupama, liderul de piață din domeniul asigurărilor și a doua companie din sectorul de polițe auto obligatorii.
Euroins spune că multe dosare sunt dublate la fiecare fază procesuală, iar numărul total de litigii al său este de 22.000.
Libertatea a publicat recent un document intern al Euroins, unde apărea rubrica „Nu raportăm” în privința numărului de procese din justiție.
Euroins a argumentat atunci că procesele în cauză nu trebuiau raportate în documentul respectiv.
ASF a decis să facă plângere penală pentru conducerea companiei, iar acum derulează un control la Euroins.
ASF să publice datele la zi
Conform datelor transportatorilor, Euroins are acum o cotă de piață de 41% pe domeniul RCA, apropiindu-se de cota de piață de 45% pe care o avea City Insurance la momentul falimentului, în 2021.
Transportatorii spun însă că verdicitatea rapoartelor de audit „este practic negată de informaţiile publicate recent de ASF, care indică faptul că Euroins nu respectă modalitatea de calcul a cerinţelor de capital/nivelul rezervelor prevăzută de lege”.
„Momentul adevărului”
„Asistăm la un război public total în piaţa RCA. Pe de o parte, acţionarii Euroins acuză conducerea Sectorului de Asigurări din cadrul ASF de preluare ostilă a companiei Euroins, în timp ce ASF aplică, de 2 ani, zeci de sancţiuni dar fără niciun efect asupra conduitei companiei Euroins”, spune, în comunicat, Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
„A sosit momentul adevărului: vrem să ne spună domnul vicepreşedinte Roşu Cristian, conducător direct al Sectorului de Asigurări din cadrul ASF, dacă Euroins mai îndeplineşte sau nu criteriile legale de funcţionare! Societatea intră în redresare sau funcţionează conform legii? 95% din încasările Euroins sunt în conturi din România sau în bănci din afara ţării? Dorim răspunsuri clare la toate aceste întrebări!”, mai punctează acesta.
Ce răspunde Euroins
În replică la comunicatul COTAR, Compania de asigurări a transmis că ar trebui modificată legislația astfel încât să nu mai existe „abuzuri asupra firmelor de asigurare”.
Luând-i în considerare proactivitatea, invităm atât COTAR, cât și următoarele instituții: Consiliul Concurenței, Parlamentul României, UNSAR (Uniunea Asigurătorilor din România – n.r.), să susțină demersurile privind modificarea acelor prevederi din Legea Asigurărilor care permit, prin formulări ambigue, comiterea unor abuzuri asupra firmelor de asigurare.
Euroins:
Euroins a afirmat anterior că majoritatea proceselor sale implică un număr mic de service-uri: peste 8.500 dintre cele 22.015 procese sunt cu trei service-uri, iar 15% din toate litigiile sunt cu un singur service.
De asemenea, Euroins susține că achită daunele la 10 zile, față de 40 de zile, cât este termenul legal.
„Compania nu a fost niciodată mai puternică din punct de vedere financiar cum este acum, după procesul de redresare prin care am trecut în timpul mandatului meu. Este, de asemenea, mai puternică în ceea ce privește conformitatea și transparența cu autoritățile de reglementare, iar faptele vor dovedi acest lucru”, afirma Tanja Blatnik, directorul executiv al Euroins România în data de 2 februarie.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro