”În primul rând, potrivit jurisprudentei CCR, Guvenul nu poate adopta o OUG substituindu-se legiutorului, prin preluarea unui proiect aflat în dezbateri parlamentare (decizia CCR 1567/18.11.2009-decizia 1431/3.11.2010). Curtea Constituţională a decis că angajarea unui proiect prin OUG este neconstituţională,acelaşi proiect fiind in dezbateri în comisiile de specialitate ale Camerei Deputaţilor”, se arată într-un comunicat al Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).
Transportatorii mai susțin că decizia Curții Europene de Justiție arată clar că Uber face ”transport de persoane” și nu ”ridesharing”.
Taximetriștii acuză indirect Fiscul și Parchetul că au închis ochii la faptul că ”aceste multinaționale” au eludat legile din România vreme de patru ani și au fraudat bugetul.
Concomitent, COTAR susține că cei 30.000 de ”parteneri” care ar rămâne fără ”loc de muncă” nu sunt angajați, în contextul în care Uber, Bolt şi Clever nu au niciun angajat şofer cu contract de muncă.
Proiect de autorizare la Ministerul Transporturilor
Ministerul Transporturilor a prezentat recent un proiect prin care să fie autorizate platformele de tipul Uber, Bolt și Clever. Mai exact, atât platformele, cât și șoferii trebuie să ia licențe și autorizații.
De asemenea, trebuie să aibă case de marcat pentru banii încasați cash, iar mașinile să fie de cel mult 15 ani vechime.
Taximetriștii au acuzat anterior că statul discriminează, deoarece pentru ei condiția este de cel mult 10 ani vechime la mașini. De asemenea, aceștia doresc ca numărul de șoferi parteneri să fie limitat, așa cum este limitat și numărul autorizațiilor de taxi.
Aceștia spun că serviciile de ridesharing nu își plătesc corect taxele și le fac concurență neloială.
Șoferii Uber, Bolt, Clever și BlaBlaCar sunt pasibili de amendă dacă sunt prinși de Poliție fără autorizații, iar plăcuțele de înmatriculare pot să le fie ridicate pentru 6 luni.
Sintagma buclucașă
Acest lucru vine după ce Guvernul a eliminat sintagma ”în mod repetat” din legea taximetriei. Potrivit acesteia, este ilegal să transporți persoane fără autorizații și licențe, însă Poliția nu putea demonstra că șoferii fac această activitate ”în mod repetat”.
Peste 400.000 de români au semnat o petiție online pentru autorizarea serviciilor Uber, Bolt și Clever.