Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a transmis marți o scrisoare către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și Ministerul Finanțelor, dezvăluită de Profit.ro. BERD spune că va comanda un audit extern la Euroins, cel mai mare asigurător pe domeniul RCA, împotriva căruia ASF a făcut deja mai multe plângeri penale. În scrisoare, BERD, care este acționar minoritar la Euroins cu 10% din titluri, propune o reducere a cotei de piață a companiei la 25%, după ce anul trecut avea 31%, iar surse din piață susțin că Euroins a crescut în ianuarie la peste 35%. „În subtext, BERD intervine în favoarea Euroins chiar în momentul în care ASF a finalizat analiza de solvabilitate și legal e să ia o decizie”, a explicat un specialist din Autoritate.
Scrisoarea BERD este datată 7 martie 2023, aceeași zi în care ASF a anunțat creșterea tarifelor de referință la RCA cu 35-40% pentru șoferii din România. Tarifele de referință, sunt conform legii, un element de informare, pentru că nu statul stabilește prețul RCA, ci firmele.
Libertatea a stat de vorbă cu Vasile Ștefănescu, președintele Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) în privința situației de pe piața asigurărilor.
Ștefănescu: Euroins face pașii pe care i-a făcut City
În numele transportatorilor pe care îi reprezită, Ștefănescu spune că aceștia sunt furioși pe noile tarife RCA și acuză autoritățile că nu protejează cetățenii. În privința Euroins și a BERD, transportatorii spun că ar trebui să vină cu o sumă între 200 și 400 de milioane de euro drept rezerve pentru procesele aflate în instanță.
„Dacă BERD face adrese, atunci să își asume că în caz de faliment va plăti toate despăgubirile către asigurați”, spune șeful COTAR.
Ștefănescu avertizează că Euroins face acum „în oglindă” toți pașii pe care îi făcea anterior City Insurance, precedentul lider de pe piața RCA, care a sfârșit în faliment.
Libertatea: Cum vedeți noile tarife de referință la RCA, anunțate de ASF, cu 35-40% mai mari față de anul trecut?
Vasile Ștefănescu: Nu înțelegem de unde au apărut. Sunt aberant de mari și scumpirile vin după ce s-au mai dublat o dată după falimentul City Insurance. Să se uite ASF cum sunt tarifele și în alte țări, ca Polonia. Ne tot amenință statul că intră CEC pe piața de asigurări de câțiva ani și nu mai intră… Statul îi lasă pe asigurători să ne dea țeapă. Noi așa vedem situația.
Dar să zicem că tariful acesta de referință este ăla bun, că e clasa B0. Numai că asigurătorii nici atâta nu îți oferă. Dacă ai de dat 9.000 de lei pe an la un cap tractor la B0, când ai B6 sau B7 (clase cu malus – n.r.) ajungi la tarife cu 40% peste acest nivel, adică la 14.000-15.000 de lei. Unde se văd toate astea? În prețul de la raft.
„Noi dăm bani ca apoi ei să crească tarifele și să exporte banii prin reasigurări, iar în final nu plătesc nimic nici asigurătorii, nici reasigurătorii. Uitați-vă la City, reasigurătorii nu au plătit nimic”, a spus Ștefănescu, făcând trimitere la o informație dezvăluită de Libertatea.
În România sunt 7-8 milioane de clienți captivi, persoane fizice și firme, cu RCA la mașini. Dacă eu sunt client captiv, haideți să facem polița RCA facultativă. Și terminăm bâlciul. Ei au pretenția ca service-urile să facă reparații pe nimic, pe 100 de lei ora de manoperă, și apoi nici pe alea nu le achită. Service-urile stau câte 2-3 ani prin instanțe, iar în caz că intră în faliment mai stau acolo încă 2-3 ani până la plată.
La toate astea se mai adaugă ceva. Am fost informați că în PNRR există un jalon prin care se cere ca din 2026 transportatorii să aibă rovinietă de 7.000 de euro pe an de la 1.200 de euro acum, iar în 2035 o să fie 16.000 de euro. Dar noi nu avem o autostradă cap-coadă, nu avem parcări, nu avem infrastructură, nu avem nimic. Nu era în prețul benzinei o taxă de făcut autostrăzi? Noi plătim rovinietă, dar drumuri nu avem.
„Încearcă să pună batista pe țambal”
– Cum vedeți scrisoarea BERD către ASF și Ministerul Finanțelor în care instituția spune că face un audit al Euroins până la finalul lunii martie?
– Eu solicit acestui BERD care face el adrese la ASF să citească presa și să vadă ce face Euroins și cum nu plătește. Dacă BERD face adrese să își asume că în caz de faliment el va plăti toate despăgubirile către asigurați.
Eu am văzut că Euroins a anunțat că se va reasigura tot la o firmă de-a lor din grup, din Bulgaria. BERD știe câte procese are Euroins? BERD să vină cu cele 200-400 de milioane de euro necesare pentru rezervele de daună în cazul proceselor din instanță. Dacă aduc banii, pot să facă oricâte scrisori vor ei…
„Statul trebuie să preia administrarea Euroins, astfel încât să scoată la suprafață toată mizeria acumulată”
– Vi se pare că…?
– Vă spun ce ni se pare! Că încearcă să pună batista pe țambal. ASF a făcut plângere penală împotriva conducerii Euroins, toată conducerea Euroins trebuie suspendată cel puțin 6 luni. ASF, FGA, statul adică, trebuie să preia administrarea Euroins, astfel încât să scoată la suprafață toată mizeria acumulată.
Și dacă nu, domnul Cristian Roșu (vicepreședinte ASF, însărcinat cu sectorul de asigurări – n.r.) va răspunde penal sau patrimonial?
Ei (BERD – n.r.) vor să aplaneze, să prelungească agonia, probabil vor să își scoată investiția.
– Ce credeți despre propunerea de reducere a cotei de piață la 25% pe segmentul RCA, după ce anul trecut Euroins a avut 31%?
– Parcă vedem în oglindă aceiași pași cu falimentul City. La fel făcea și CEO-ul City, tot dădea comunicate. Și ei spuneau că își vor reduce cota. Dar Euroins trebuie să facă un singur lucru: să aducă banii, între 200 și 400 de milioane de euro, cât au nevoie ca să fie solvabili.
Euroins acum doar mută banii și dacă e vorba să plătească, ei achită doar 30% din pagubă și pentru restul trebuie să te judeci în instanță. E total incorect și e un abuz extraordinar.
Unde ne protejează pe noi statul român, ca cetățeni?
– Din perspectiva dumneavoastră, ce ar trebui făcut, având în vedere noile informații despre tarife?
– Cel mai important este să facem o plafonare a prețurilor pe 6 luni, chiar la acest tarif de referință. Nu cerem altceva. Nu este normal că dacă ai o lege cu un bonus și un malus, asigurătorii să nu aplice bonusurile și să nu le scadă din tarifele RCA de referință. Vă mai dau un exemplu: anul trecut dacă voiai ca persoană fizică să îți faci un RCA pe un an tariful mediu era cam de 1.100 de lei. Dar dacă nu îți permiteai și voiai să plătești mai puțin, tariful pe 6 luni era de 1.000 de lei. Păi, ce este asta? Nu e o tâmpenie? Așa suntem noi protejați?
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea