Măsura a fost luată anul trecut și impune transportatorilor care au contracte cu firme din Franța să plătească șoferii la nivelul salariului minim din Franța, nu la nivelul salariului din România, unde aceștia sunt încadrați.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) susține că de fapt măsura este protecționistă și că Franța vrea să îngrădească accesul companiilor de transport din Estul Europei la piața franceză.
Transportatorii mai acuză și obligația ca șoferii să se cazeze la hotel pentru efectuarea timpilor de odihnă. Până de curând aceștia puteau să se odihnească sau să doarmă în cabină, dar acum există obligația de a se caza.
În acest caz transportatorii acuză că nu există destule parcări care să ofere cazare în Franța și că s-au raportat foarte multe furturi și atacuri asupra camioanelor din România și Polonia.
Preşedintele Franţei va veni joi în România, urmând să aibă convorbiri şi conferinţă de presă comună cu preşedintele Klaus Iohannis.
Problema muncitorilor, principala țintă a lui Macron
Potrivit Reuters, Macron va încerca să obțină sprijin și în privința problemei muncitorilor detașați. Pe românește, atunci când sunt detașați muncitori din România în Franța, aceștia sunt plătiți conform legislației din România, deci au un salariu minim mult mai mic. Macron consideră asta un ”dumping social” care afectează piața muncii din Franța.
Comisiei Europene a propus ca pachetele salariale ale muncitorilor detaşaţi să includă beneficii în concordanţă cu reglementările ţării-gazdă şi ca toate contractele lor să fie limitate la doi ani.
Pe de altă parte, statele din Estul Europei, care ar fi afectate de măsurile erodează libertatea de mișcare și dreptul la muncă. În plus, statele din Est nu vor putea recupera decalajele față de Vest dacă nu vor fi lăsate să concureze și deci să obțină bani din prestarea muncii mai ieftine.
Armata europeană, finanțele și comenzi pentru Airbus
În fine, este de așteptat ca Macron să facă referire și la alte probleme europene, precum armonizare fiscală sau proiectul unei armate europene comune. În acest context, el ar putea pune pe tapet problema unei posibile comenzi din partea statului român a unor elicoptere Airbus. Grupul aeronautic a deschis în România o fabrică la Ghimbav.
De asemenea, este de așteptat ca președintele Iohannis să ridice problema aderării României la spațiul Schengen și amenințările la adresa Europei, respectiv cele regionale (Rusia) sau cele de securitate (atentate teroriste).