Vlad Alexandrescu spune că practicile folosite în țările arabe nu sunt permise prin standardele organizaţiei mondiale a sănătăţii animalelor.
”În timp ce ne pasionam toți pentru alegerile prezidențiale, peste 14.000 de oi au murit înecate ieri în portul Midia. Nu au putut fi salvate decât câteva. Urmau a fi transportate către Arabia Saudită, pentru a fi sacrificate acolo.
Dacă aceste animale nu ar fi murit înecate, ar fi sfârşit într-un mod şi mai îngrozitor. Ţările arabe nu respectă niciun fel de standarde de protecţie a animalelor. Oilor şi vacilor li se taie tendoanele, ochii, sunt agăţate de picioare cu frânghii şi lanţuri, li se taie gâtul fără asomare. În cazul transportului naval de multe ori nu există niciun veterinar la bord, pentru a putea interveni când apare o problemă”, scrie Alexandrescu pe Facebook.
Senatorul susține că mai multe țări au oprit deja exporturile de animale vii către Orient și Africa.
”Din aceste cauze şi pe valul creşterii îngrijorării populaţiei pentru starea de bine a animalelor, majoritatea ţărilor Europene, dar şi Australia, au încetat să transporte animale vii către Orient şi Africa”, spune Alexandrescu .
Din păcate România continuă să o facă, cu toate că a primit constant avertismente în ultimii ani şi riscă sancţiuni europene pentru condiţiile în care sunt transportate animalele vii
Vlad Alexandrescu, senator USR:
Apelul Comisiei Europene, ignorat la București
Senatorul mai reamintește și faptul că României i s-a cerut în mod oficial să oprească un transport de oi către Golful Persic, în vara acestui an.
”În iulie 2019, Vytenis Andriukaitis, comisarul european pentru sănătate și siguranță alimentară, a cerut Romaniei să oprească transportul a 70.000 de oi către o serie de state din Golful Persic, deoarece nu erau asigurate condiţii bune pentru transportul animalelor”, spune Alexandrescu.
Ministrul Daea nu a oprit transportul, încălcând cerinţa comisarului european.
Vlad Alexandrescu, senator USR:
”România încalcă atât Regulamentul (CE) nr. 1/2005 al Consiliului privind protecția animalelor în timpul transportului în interiorul și în afara UE și al operațiunilor conexe, Rezoluția Parlamentului European din 14 februarie 2019 referitoare la punerea în aplicare a Regulamentului şi standardele Organizaţiei mondiale pentru sănătatea animalelor, standarde la care s-a raliat şi România”, mai spune Alexandrescu.
”Este inadmisibil să continuăm aşa. Pe lângă faptul că exportul de materie primă (animale vii) este ineficient din punct de vedere economic, lipsa de respect şi cruzimea fătă de viaţa unor fiinţe vii nu se mai poate justifica într-o ţară europeană şi care se doreşte a fi civilizată”, adaugă senatorul.
Solicit anchetarea de urgenţă a condiţiilor în care s-a petrecut accidentul şi în care s-au întreprins salvarea oamenilor şi a animalelor şi solicităm aderarea României la poziţia celorlalte ţări europene şi stoparea transportului de animale vii către ţări din afara UE.
Vlad Alexandrescu, senator USR:
Ce se întâmplă cu animalele de pe nava eșuată
Operațiunile de pe nava răsturnată cu 14.600 de oi continuau luni dimineață, după ce au fost sistate duminică seara.
Autoritățile române încearcau redresarea vaporului răsturnat pe o parte, în portul Midia, și aducerea în siguranță a vasului la mal.
O parte dintre cele 14.600 de oi au fost evacuate de pe navă în cursul zilei de duminică, dar au mai rămas animale la bord.
Potrivit reprezentanților ISU Dobrogea, luni se reîntrunește Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, acolo unde reprezentanții autorităților și șefii tuturor armelor vor stabili exact ce se va întâmpla cu animalele care vor fi evacuate de pe vapor.
ANSVSA: Vaporul, autorizat pentru transportul oilor
Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor a precizat că vaporul eșuat fusese autorizat sanitar-veterinar în luna martie a anului 2019, în conformitate cu legislaţia europeană, iar medicii veterinari oficiali au confirmat că animalele erau clinic sănătoase şi apte pentru transport.
„În data 23.11.2019, sub supravegherea medicilor veterinari oficiali, a început îmbarcarea ovinelor pe vaporul Queen Hind, cu destinaţia Arabia Saudită, îmbarcarea finalizându-se în data 24.11.2019. Vaporul a fost autorizat sanitar-veterinar pentru transportul de animale vii de către DSVSA Constanţa, în luna martie a anului 2019, pe baza evaluării realizate în conformitate cu prevederile legislaţiei UE şi naţionale în vigoare: Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2005, respectiv Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 16/2010, cu modificările şi completările ulterioare. În conformitate cu procedura specifică privind controlul la frontieră al bunăstării animalelor vii destinate exportului, medicii veterinari oficiali au verificat animalele, vaporul şi documentele. S-a constatat că animalele erau clinic sănătoase şi apte pentru transport, iar densitatea prevăzută de legislaţie era respectată”, au precizat reprezentanţii Autorităţii într-un comunicat.