- Sindicaliștii au dus 19 procese privind ”Revoluția fiscală” la Curtea Constituțională.
- Codul european de securitate socială, ratificat în anul 2009 de către România, spune negru pe alb că totalul cotizațiilor salariaților nu trebuie să depășească 50%.
- Dacă CCR decide că transferul contribuțiilor este legal, sindicatele vor cere desființarea fondului de pensii și transferul contribuțiilor în conturi individuale de pensie, a avertizat Dumitru Costin, președintele Blocului Național Sindical.
În cazul în care CCR decide că excepțiile sunt justificate, toată legislația fiscală a României din ultimii doi ani va fi dată peste cap.
Reamintim, guvernul PSD-ALDE a trecut, la finalul anului 2017, contribuțiile de sănătate și pensii ale firmelor în seama salariaților și concomitent a scăzut impozitul pe venit, pentru ca lefurile să rămână la același nivel.
Astfel, în acest moment, orice angajat din România cotizează la stat 25% din salariu pentru pensie, 10% pentru sănătate și 10% ca impozit pe venit.
1,2 milioane de angajați, afectați
Numai că nu toți angajatorii au majorat salariile cu diferența. Blocul Național Sindical (BNS) argumenta în urmă cu un an, folosind date din REVISAL – sistemul care cuprinde toți angajații din România – că veniturile unui număr de aproape 1,2 milioane de români au scăzut ca urmare a trecerii contribuțiilor la angajați.
Între timp, mai mulți români afectați de ”Revoluția Fiscală” s-au adresat justiției. În mai multe cazuri au fost ridicate excepții de neconstituționalitate, iar în 19 dintre acestea judecătorii au considerat întemeiate argumentele și le-au trimis la Curtea Constituțională spre judecare.
România ca stat ”social”
Argumentul de top al sindicaliștilor este că România este un ”stat social”, potrivit Constituției, iar dreptul la pensie este garantat, fiind considerat unul fundamental.
”Așadar, nicio formulă de finanțare exclusivă din partea angajatului nu se poate încadra în tiparul statului «social» și ar reprezenta un «derapaj» sancționabil în ordine constituțională”
O sesizare trimisă de către cinci confederații sindicale Avocatului Poporului în 2017 arăta:
La acea dată, Avocat al Poporului era Victor Ciorbea, însă din acest an funcția este ocupată de către fostul europarlamentar Renate Weber.
”«Transferul» contribuțiilor de asigurări sociale de la angajator la angajat ignoră cu desăvârșire caracterul de stat social al României, așa cum a fost acesta dezvoltat în jurisprudența Curții Constituționale, dar și principiile pe care se întemeiază sistemul de asigurări sociale, care au dobândit valențe constituționale, precum principiul solidarității sociale, care, potrivit Curții Constituționale, are obiectivul principal de a garanta drepturile de asigurări sociale”
În document se mai arată:
Codul european de securitate socială interzice contribuția exclusivă a salariaților!
România a ratificat în anul 1999 Carta Socială Europeană, un document al Consiliului Europei, care prevede că sistemul de pensii trebuie să se bazeze pe coeziune socială.
De asemenea, în anul 2009, România a adoptat și Codul european de securitate socială al Consiliului Europei, care prevede în mod clar că totalul cotizațiilor angajaților nu trebuie să fie mai mare de 50% din totalul resurselor alocate sistemului social.
Numai că, prin OUG 79/2017 – cea care reglementează trecerea contribuțiilor la angajat – Guvernul a schimbat total filosofia sistemului de pensii.
Or, în acest moment, mai contribuie la el doar angajații actuali, iar mediul de afaceri nu are obligații.
Guvernul mai transferă sume de bani din bugetul de stat atunci când sumele colectate din contribuții nu sunt îndeajuns pentru a asigura plata pensiilor actuale.
Scăzând aceste transferuri de la stat, contribuțiile angajaților acoperă aproximativ 80% din sumele anuale.
Potrivit Constituției, legislația internațională primează în fața celei interne.
România este singurul stat Uniunea Europeană în care sistemul de pensii este susținut doar de către angajați, restul țărilor menținând contribuții și pentru angajatori.
Din această cauză, actul normativ ar încălca și principiul așezării juste a sarcinilor fiscale.
Acuzații dure
”În 2017, ca să-și mascheze minciuna că majorează cu 25% salariile la bugetari, Guvernul a mutat contribuțiile la angajat. Brutul a crescut cu 25%, dar netul a fost mărit doar cu 4,5%. Însă ordonanța 79 a schimbat complet filosofia de funcționare a sistemului de pensii. Până atunci, pensia era un mecanism social. De la 1 ianuarie 2018, nu mai cotizează decât salariatul”
Dumitru Costin, liderul BNS, a declarat pentru Libertatea:
Acesta mai spune că legea de adoptare a ordonanței 79 este blocată în acest moment la Senat.
Vor să propună desființarea sistemului de pensii!
Sindicaliștii spun că, dacă CCR va decide că ordonanța care reglementează transferul contribuțiilor la angajat este constituțională, atunci va cere public desființarea sistemului de pensii.
Motivul? Dacă nimeni nu mai este solidar cu angajatul la susținerea sistemului de pensii, atunci fiecare angajat ar trebui să își direcționeze banii către un cont personal de pensie.
Un astfel de sistem există în SUA.
”Dacă CCR zice că e legală, atunci statul va trebui să crească contribuția sa de la 20% la 50%. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, vom cere desființarea sistemului public de pensii. Nu este normal ca doar 6 milioane de angajați să fie solidari cu 6 milioane de pensionari, iar restul societății să nu aibă nicio răspundere”
Dumitru Costin conchide: