Producătorii auto de la General Motors la Toyota sunt într-o misiune de eliminare a vehiculelor pe carburant.
Și, deși un viitor plin de mașini „curate”, electrice, ajută la reducerea emisiilor dăunătoare și în lupta împotriva schimbărilor climatice, același lucru poate însemna un dezastru pentru mii de lucrători din domeniul auto, ale căror locuri de muncă vor deveni inutile, din cauza noilor tehnologii și a noilor procese de producție.
Mai puține piese în mișcare, mai puțin personal
Este vorba de cei care lucrează la asamblarea motoarelor termice, a transmisiilor, a sistemelor de evacuare a gazelor și multe alte părți care nu vor mai fi necesare. Mai mult, motoarele electrice și bateriile sunt mult mai simple decât cele tradiționale, ceea ce va permite producătorilor auto să mențină o producție similară cu mai puțini muncitori.
Ford și Volkswagen au estimat că mașinile electrice necesită 30% mai puțină muncă decât vehiculele tradiționale.
Compania de consultanță AlixPartners spune că în motoarele electrice și în sistemele de baterii care le propulsează intră cu 40% mai puțină muncă.
Avertismentele încep să curgă
Potrivit sursei citate, impactul acestei treceri epice asupra industriei auto nu este pe deplin cunoscut. Dar anumiți experți avertizează că sectorul va pierde locuri de muncă.
„Este o șansă destul de mare să fie mai puțini oameni care să construiască aceste mașini, mai puțini care să realizeze componentele din aceste mașini, iar asta va crea provocări în anumite comunități automotive”, spune Brett Smith, directorul de tehnologie al Centrului pentru Cercetare Automotive, o organizație non-profit care face predicții și oferă consultanță în probleme publice.
Un studiu din septembrie al Institutului pentru Politici Economice, un think tank liberal din SUA, a arătat că SUA ar putea pierde 75.000 de locuri de muncă până în 2030, dacă va înregistra o creștere a vânzărilor de mașini electrice la 50% din total. În acest moment, cota este de 5%, conform sursei citate.
Furnizorii europeni de componente estimează că electrificarea rapidă i-ar putea costa 275.000 de joburi până în 2040, incluzând aici și locurile de muncă nou-create în domeniul mașinilor electrice.
Concedieri masive
O analiză a Boston Consulting Group spune că trecerea la mașini electrice va duce la pierderea a 630.000 de joburi printre producătorii auto și furnizorii lor de componente până în 2030. Dar cererea mare de baterii și infrastructură de încărcare va duce la crearea a 580.000 de noi roluri.
Dar nu există nicio garanție că muncitorii înlocuiți vor beneficia de noile poziții.
„Nu vor fi aceiași oameni care vor primi noile joburi. Deseori vor fi noi joburi create în noi locuri pentru noi oameni”, spune Smith.
Aceste reduceri se întâmplă deja. Ford a anunțat planuri pentru concedierea a 8.000 de angajați salariați ai diviziei de motoare pe combustie.
De asemenea, la Volkswagen fostul director executiv Herbert Diess a sugerat, în noiembrie 2021, că o întârziere în tranziția către mașinile electrice va duce la pierderea a 30.000 de locuri de muncă, potrivit Automotive NewsEurope.
Diess a fost concediat la finalul lunii iulie din cauza întârzierilor și problemelor înregistrate în realizarea softurilor necesare mașinilor electrice, conform aceleiași surse.
Cine conduce în topul vânzărilor
În acest moment, cei mai mari producători de mașini electrice și plug-in sunt Tesla (SUA), BYD (China), SAIC (China), Volkswagen (Germania), grupul Geely-Volvo și concernul Hyundai-Kia (Coreea de Sud), potrivit vânzărilor calculate de InsideEVS.com.
Geely este un grup privat din China, care deține și brandul suedez Volvo.
mariusmarkk • 25.09.2022, 02:24
Ce sa trecem la electrice, ca nu le tin bateriile https://evmarket.ro/baterii-masini-electrice/autonomia-masinilor-electrice-cat-pierd-acestea-dupa-1-an-7262/