„Scăderea dramatică a numărului de medii de 10 este schimbarea cea mai importantă față de rezultatele de anul trecut. Subiectele de anul acesta, care au avut o structură diferită comparativ cu anii trecuți, ne-au trezit la realitate. Nu au mai fost trivial de simple”, spune Marian Staș, profesor la școala de vară Harvard Kennedy School.

Marian Staș | Foto: captură Antena 3

„Anul trecut, din punctul meu de vedere, multe dintre acele medii de 10 au fost o minciună. Mai ales că a fost și pandemie, care a scăzut calitatea educației pentru toți copiii”, adaugă expertul în educație.

Staș subliniază că una dintre consecințe este că „acești copii ajung cu note mari la colegii de top și după aceea nu fac față nivelului pe care îl cer profesorii de liceu”.

Elevul a trebuit să înțeleagă mai mult

Ciprian Fartușnic, cercetător în cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, spune că „elevul a trebuit să se străduiască mai mult la evaluare pentru fiecare nivel în parte, fie că vorbim de nota 5 sau de nota 10”.

Ciprian Fartușnic | Foto: Ligia Deca/Facebook

Totodată, expertul subliniază că generația de clasa a VIII-a de anul acesta este prima care a terminat ciclul V-VIII  după o programă școlară nouă. De aceea trebuie să fie și modele de evaluare noi. 

„Dacă nu schimbam evaluarea, ne-am fi furat pălăria de sub căciulă. Adică n-am fi știut cât au învățat elevii după noua programă”, explică Fartușnic.

Una este să evaluezi cunoștințe, alta este să evaluezi competențe, după cum se întâmplă prin intermediul acestor modele de subiecte noi.

Ciprian Fartușnic, expert în educație:

„Mulți copii s-au pregătit predominant la română și la matematică, dar este important nu doar cât muncești, cât mai ales în ce măsură înțelegi procesele matematice. Or, treaba asta este testată mai mult în modelul care s-a dat anul acesta. Testările de acum se apropie mai mult de modelul testărilor PISA”, încheie Fartușnic.

58% dintre elevii din mediul rural au până în media 6

Din totalul de elevi din mediul rural, 37% au luat sub 5, cu 9% mai puțini față de anul trecut. Însă chiar dacă procentul de elevi din mediul rural cu note sub 5 a scăzut,  Mihaela Nabăr spune că realitatea este mult mai gravă.

Mihaela Nabăr

„Faptul că 37% dintre elevii din mediul rural au luat sub 5 ar trebui să ne îngrijoreze, mai ales că cel puțin 16.500 dintre elevii de clasa a VIII-a n-au ajuns nici măcar să se înscrie la examen. Așadar, procentul de elevi foarte slabi este mult mai mare”, spune reprezentanta World Vision.

Evaluarea Națională de anul acesta a scos în evidență cât de mare este procentul de elevi care n-au avut acces la o educație de calitate de când a început pandemia.

Mihaela Nabăr, director World Vision România:

Nivelul general al elevilor din  mediul rural a scăzut, mai atrage atenția Mihaela Nabăr: „58% dintre elevii din mediul rural au obținut cel mult media 6. Ce înseamnă asta? Submediocritate. Acei copii n-au avut acces la o educație de minimă calitate și le va fi imposibil să facă față într-un liceu de la oraș”.

Educația din rural devine tot mai mult  „doar de trecere“, mai spune directorul World Vision. „Au dispărut și acei puțini copii din sate care luau 10 în anii trecuți. Asta pentru că acești elevi au mers cu întreruperi la școală în ultimul an și au avut acces limitat la educația online”, mai spune experta.

 
 

Urmărește-ne pe Google News