Greva generală din Educaţie a intrat deja în cea de-a doua săptămână. Profesorii care au protestat joi, 25 mai, şi marţi, 30 mai, în Capitală spun că salariile mici din sistemul de învăţământ sunt demotivante şi îi îndepărtează de misiunea lor.
Greva văzută de la Oxford
Cum văd revendicările profesorilor români colegii acestora din state mai dezvoltate? Şcoala 9 a invitat trei cercetători la Universitatea Oxford din Marea Britanie să spună ce cred ei că i-ar face pe profesorii români să se întoarcă la catedră cu mai multă motivaţie.
Profesorii şi cercetătorii Roger Crisp, Jonathan Pugh şi Viktor Savchenko au fost invitaţi, la finalul săptămânii trecute, la o Conferința de etică aplicată București – Oxford – Singapore (BOS3), organizată de Centrul de Cercetare în Etică Aplicată al Facultăţii de Filosofie de la Universitatea din Bucureşti.
Şcoala 9 le-a adresat o întrebare: care este cel mai bun mod de a motiva profesorii şi elevii astfel încât sistemul de educaţia să fie cât mai eficient?
„Îmbunătățirea salariilor și a condițiilor de muncă”
Roger Crisp este profesor de filosofie morală și cercetător la Universitatea Oxford. A publicat mai multe studii în domeniul eticii.
Vorbesc în principal din perspectiva Marii Britanii, unde sunt profesor universitar și unde mama mea a avut o carieră de profesor de școală primară. Cel mai bun mod de a motiva profesorii este ca predarea în sine să fie cu adevărat apreciată, în primul rând de către cei din Guvern.
Roger Crisp, profesor Universitatea Oxford:
El consideră că acest lucru se întâmplă rareori inclusiv în Marea Britanie.
Filosoful susţine că statul poate arăta cât de mult valorizează profesorii prin „îmbunătățirea salariilor și a condițiilor de muncă”, politici care, din punctul său de vedere, ar atrage mai mulți profesori și de mai bună calitate.
„Este în interesul oricărei societăți să asigure un sistem educațional funcțional”
Jonathan Pugh este profesor de etică aplicată şi filosofie morală și cercetător la Universitatea Oxford. A scris despre etica cercetării pe celule stem embrionare umane, justiția penală sau editarea genetică.
Din perspectiva cercetătorului preocupat de îmbunătăţirea cognitivă şi morală, Pugh vorbeşte, pentru Şcoala 9, despre importanţa unui sistem de educaţie pregătit să ţină pasul cu schimbările sociale care vor veni.
„Educația este unul dintre cele mai puternice instrumente pe care le avem la dispoziție pentru îmbunătățirea cognitivă și morală, astfel încât este în interesul oricărei societăți să se asigure că susține un sistem educațional funcțional. În următorul secol, omenirea se va confrunta cu o serie de provocări la adresa modului nostru actual de viață și va trebui să ne gândim în profunzime la modul în care vom depăși aceste provocări, precum și la valorile pe care dorim să le prioritizăm în acest sens”, crede filosoful.
Acesta spune că, în mod ideal, provocarea de a se adapta unei lumi în continuă schimbare ar trebui să fie îndeajuns pentru a stimula orice profesor să devină mereu mai eficient.
„E cea mai bună motivaţie pentru cadrele didactice care lucrează într-un sistem educaţional funcțional. Pentru că, prin educaţie, profesorii le permit elevilor să dezvolte abilităţile de care vor avea nevoie pentru a răspunde la întrebări, în calitate de membri ai societăţii, şi pentru a se asigura că ei înşişi pot duce o viaţă înfloritoare”, mai spune Jonathan Pugh.
Ce efect au salariile mici asupra calității sistemelor educaționale? Răspunde ucraineanul Viktor Savchenko, cercetător la Universitatea Oxford. Are o experienţă de 13 ani la catedră în învăţământul superior şi este preocupat de felul în care profesorii şi studenţii pot fi motivaţi în statele aflate în curs de dezvoltare.
Puteți citi tot articolul pe Școala 9
Sursa fotografiilor: website-ul Universității Oxford
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro