„Cel mai mare proiect pentru cea mai mare problemă a Capitalei – acesta este trenul metropolitan, care va avea o contribuție importantă la rezolvarea chestiunii traficului în București.
Pentru realizarea trenului metropolitan pe infrastructura existentă a CFR, am propus finanțarea prin PNRR a 9 proiecte complementare, 8 dintre ele dedicate modernizării celor 8 linii de cale ferată și unul dedicat achiziției de trenuri. Lucrările de modernizare a căilor ferate includ reparații capitale ale șinelor, reabilitarea stațiilor existente și construirea de noi stații, modernizarea trecerilor la nivel, pasaje rutiere, electrificarea liniilor, iar în privința mijloacelor de transport avem în vedere achiziția a 50 de trenuri electrice”, a scris Nicușor Dan pe Facebook.
Acesta a precizat că vor exista 8 tronsoane de cale ferată modernă în jurul Capitalei:
- Gara Obor – Chiajna – Gara de Vest
- Gara de Nord / Basarab – Gara de Vest – Progresul
- Gara de Vest – Stația Vasile Milea
- Gara de Nord – Chitila – Scroviștea
- Gara Obor – Brănești – Islaz
- Gara de Nord – Chiajna – Grădinari
- Gara de Nord – Mogoșoaia – Grădiștea
- Gara de Nord – Săbăreni.
Valoarea totală a acestor 9 proiecte este de circa 530 de milioane de euro, iar în realizarea trenului metropolitan vom colabora cu Ministerul Transporturilor, cu Consiliul Județean Ilfov și cu primăriile mai multor localități învecinate Capitalei. E o investiție de mare anvergură, care va avea un impact pozitiv atât asupra mobilității în București și Ilfov, cât și asupra calității mediului.
Nicușor Dan:
Nicio referire la trenul metropolitan al Capitalei în PNRR
În PNRR nu apare însă nicio referire directă la trenul metropolitan al Capitalei.
Apare însă trenul metropolitan din Cluj și dezvoltarea metroului, atât în București, cât și în Cluj.
Cu toate acestea, proiectele menționate de primarul Capitalei ar putea fi realizate prin modernizarea căilor ferate.
Acestea sunt menționate la nivel general în PNRR. Sectorul feroviar și mobilitatea urbană au în total alocată o sumă de 5 miliarde de euro, potrivit documentului.
Acesta are o serie de referințe generale privind sectorul căilor ferate:
1. „Reînnoirea și electrificarea căii ferate prin măsuri de reformă (o nouă abordare strategică care include mecanisme de prioritizare a intervențiilor) și investiții (șine, traverse, macaze, înlocuirea stratului de piatră), în special pentru tronsoanele selectate”.
2. Optimizarea mersului trenurilor de călători pe rețeaua feroviară națională, inclusiv prin următoarele intervenții:
- Optimizarea mecanismului instituțional de gestionare a investițiilor în domeniul feroviar și de furnizare a serviciului public;
- Achiziția de material rulant verde pentru rețeaua națională;
- Modernizarea materialului rulant existent pe rețeaua feroviară națională;
- Achiziția materialului rulant pentru rețeaua feroviară metropolitană și modernizarea punctelor de oprire”.
În altă parte apare „optimizarea mersului trenurilor de călători pe rețeaua feroviară națională și metropolitană prin achiziția de material rulant ecologic, modernizarea materialului rulant existent și modernizarea punctelor de oprire”.
Necesarul de finanțare pentru infrastructurii feroviare din România se ridică la 13,5 miliarde de euro, potrivit strategiei sectoriale, citată de PNRR.
Libertatea a încercat să obțină lămuriri suplimentare din partea primarului Capitalei. Până la ora publicării articolului, Nicușor Dan nu a putut fi contactat.
Foto: Hepta