„Trenurile de marfă au în Ungaria sau Austria viteze medii de 75 km/h, în timp ce în România media este de 15 km/h. O foarte mare problemă este vama dintre România și Ungaria, fiindcă trenurile pot sta acolo și o zi din cauză că țara noastră nu este în Schengen”, a declarat șeful Ford România, John Oldham, la Salonul Auto Internațional București (SIAB), citat de hotnews.ro.
Trenurile de marfă sunt extrem de lente, media fiind de 15 km/h, spune John Oldham de la Ford, explicând că asta se întâmplă și fiindcă aceste trenuri stau cu orele în gări, trenurile de călători având prioritate, iar dacă un marfar pierde un slot, staționează suplimentar.
Doar că noi vrem tren de mare viteză, dar scoatem din funcțiune căi ferate, pentru că nu le putem întreține.
De altfel, cei doi producători auto cu uzine la noi, Dacia și Ford, dar și multe companii producătoare de componente auto, atrag atenția de ani buni că este nevoie de autostrăzi, dar și de modernizarea căilor ferate, mai ales că mașini și piese sunt transportate masiv cu trenurile pe ruta Curtici – Constanța, via Craiova sau Pitești. Cei de la Ford spun că au discutat cu autoritățile și li s-a promis că se va încerca rezolvarea problemei.
Trenurile vor circula cu 160 km/oră, pe ruta Curtici-Simeria. Ministerul Transporturilor (MT) a semnat cererea de finanțare pentru proiect.
Timpii de parcurs ale trenurilor de marfă sunt atât de ridicați și din cauză că durează extrem de mult controlul vamal la granița cu Ungaria.
”În cel mai bun caz controlul vamal dureaza șase ore, în cel mai rău caz, 24 de ore. Și asta e valabil pentru toate companiile auto, inclusiv pentru cele care aduc componente”, spune Oldham, precizând că este vorba atât despre trenurile care merg spre Ungaria, cât și despre cele care vin din Ungaria în România.
Pentru Ford România trenurile sunt cruciale, fiindcă 90% dintre mașinile EcoSport produse la Craiova sunt trimise cu trenul la export, și doar 10% cu trailere.
La capitolul costuri, transportul feroviar este mai ieftin, fiindcă pe un tren pot fi puse 200-250 de mașini, în timp ce pe un trailer, maxim opt. În unele zile pleacă două trenuri cu mașini de la uzină, în altele, unul. Ford a produs în primele două luni peste 23.000 de mașini la Craiova, cele mai mari valori de la deschiderea uzinei, acum aproape șase ani.
CITEȘTE ȘI… Prognoza meteo pentru perioada 26 martie-8 aprilie. Cum va fi vremea în următoarele două săptămâni
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro