Franța a interzis circulația lor pe trotuare. În România, există o inițiativă legislativă a deputatului PNL Sorin Moldovan, care propune ca trotinetele electrice să poată merge pe pistele de biciclete. Asta nu elimină însă pericolul pentru pietoni, pentru că multe piste sunt amenajate pe trotuare.

Ce prevede acum Codul Rutier

Potrivit Codului Rutier, orice
vehicul electric care prinde între 25 și 45 km/h și a cărui greutate nu
depășește 350 de kilograme este asimilat mopedului.

Definiția pentru moped din legislație este: ”vehicul, cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 25 km/h, dar nu depășește 45 km/h și care este echipat cu un motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie, cu o capacitate cilindrică ce nu depășește 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere internă ori, după caz, electric, a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depășește 350 kg, neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculului electric”.

Pornind strict de la această definiție, se poate trage concluzia că trotineta electrică este un moped, deci trebuie să circule doar pe stradă, nu pe trotuar.

În realitate nu este așa, potrivit
legislației actuale.  

Ca să poată merge pe drum, trebuie să aibă scaun

Un vehicul trebuie să aibă ”loc șezând” ca să poată circula pe stradă, spune Poliția Română, care argumentează cu un regulament european mai puțin cunoscut. Este vorba de Regulamentul nr. 168/2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau cu trei roți și pentru cvadricicluri.

”În situația în care trotineta electrică nu este prevăzută cu loc șezând, conform prevederilor art. 2 alin. (2) lit. (j) din Regulamentul (UE) nr. 168/2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri, acest tip de vehicul nu se supune omologării și nu se va elibera niciun document pentru acesta, prin urmare nu se supune nici înregistrării ori înmatriculării”, arată Poliția Română.

Regulamentul vorbește de
înregistrare sau înmatriculare, nu de circulație pe drumurile publice.

Dar Ordonanța de Urgență 195/2002,
în articolul 12, enumeră clar ce tipuri de vehicule pot circula pe drumurile
publice:

”Pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu excepţia celor trase sau împinse cu mâna şi a bicicletelor, trebuie să fie înmatriculate ori înregistrate, după caz, şi să poarte plăcuţe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, cu forme, dimensiuni şi conţinut prevăzute de standardele în vigoare. Vehiculele care nu sunt supuse înmatriculării sau înregistrării pot circula pe drumurile publice numai în condiţiile prevăzute prin regulament”.

Cum trotinetele nu se înmatriculează
și înregistrează, nici nu pot circula pe drumurile publice.

”În aceste condiții, conduita de urmat este în sensul de a nu se utiliza acest tip de vehicul pentru deplasarea unei persoane pe drumurile publice.”

Poliția Română

În concluzie, oamenii care merg pe trotinete electrice n-au voie pe stradă cu ele, ci doar pe trotuare.

Ce reclamă pietonii

În ultima perioadă, odată cu popularitatea trotinetelor electrice și a serviciilor de transport care le folosesc, a crescut și numărul incidentelor.

Pe rețelele sociale apar cu
regularitate postări legate de comportamentul oamenilor aflați pe trotinete în
trafic sau de viteza cu care aceștia merg pe trotuare.

”Mi s-a întâmplat de 4 sau 5 ori să mă trezesc cu câte unul în față, circulând pe sens interzis. Altă dată mi-a apărut unul în față, pe trotinetă, după ce a coborât de pe trotuar, ca și cum toată strada era a lui.”

„Altul a traversat pe roșu fără nicio grijă, de parcă toată lumea era obligată să-i ofere prioritate. A ajuns să-mi fie frică de ei, sunt pur și simplu imprevizibili. Nu ar trebui cumva reglementată circulația trotinetelor electrice?”, spune Claudia, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Alți internauți reclamă adevărate concursuri de viteză – ”liniuțe” ale trotinetiștilor, în vreme ce alții susțin au fost accidentați de cei care merg pe trotinete electrice.

O româncă a descris cum a fost
accidentată, în Bruxelles, de un trotinetist și a avut nevoie de îngrijiri
medicale.

Miercuri, sediul Dropbox din San
Francisco a fost evacuat după ce o trotinetă electrică a luat foc la un etaj al
clădirii.

Trotinetele electrice pe trotuare, o soluție sau un pericol?

Deputatul PNL Sorin Moldovan propune
legalizarea trotinetelor electrice. Proiectul prevede definirea trotinetei
electrice ca fiind: ”un vehicul, cu două sau trei roţi, a cărui viteză maximă
prin construcţie nu depăşeşte 40 km/h şi care este echipat cu un motor electric
a cărui putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 2 kW”.

Moldovan vrea să se poată circula cu trotinetele electrice fără ca acestea să fie înregistrate sau înmatriculate.

Deputatul mai propune ca trotinetele electrice să poată circula pe pistele de biciclete, inclusiv în zonele unde acestea sunt pe trotuare.

Vârsta pe care o propune pentru cei care pot conduce o trotinetă electrică pe drumurile publice este de peste 14 ani.

Proiectul liberalului propune și interzicerea circulației cu trotineta electrică pentru cei sub 18 ani care nu au cască.

El mai vrea ca cei care circulă
noaptea să aibă trotinetele electrice echipate cu lumini și cu dispozitive
reflectorizante.

Proiectul nu rezolvă însă problema
siguranței pietonilor printre care vor putea circula aceste trotinete electrice
dacă vor avea voie să circule pe pistele de pe trotuare.

Franța le-a interzis pe trotuare

Autoritățile francize au rezolvat
simplu această problemă: circulația trotinetelor electrice pe trotuare a fost
interzisă.

Cei prinși cu trotineta electrică pe trotuare pot primi amenzi de până la 135 de euro. Legea a fost adoptată în luna mai și va intra în vigoare din septembrie 2019.

Legea a venit după ce companiile
care închiriară trotinete electrice, precum Lime și Bird, au invadat marile
orașe din Franța. Potrivit estimărilor, în Paris sunt operate 15.000 de
trotinete electrice, iar până la sfârșitul acestui an vor fi 40.000.

În București, Lime a anunțat aducerea a 1.000 de trotinete electrice. Pe lângă această firmă, mai activează în România Flow și Wolf-e.

În afara trotinetelor electrice care
pot fi închiriate de la firme, sunt și cele care au fost cumpărate de oameni.

Cât de periculoase sunt

În 2018, oameni care mergeau pe trotinete electrice au fost implicați
în 2 accidente rutiere grave, soldate cu 2 răniți și 8 accidente ușoare în care
au fost rănite ușor 8 persoane.

Numărul accidentelor a crescut în 2019, odată cu creșterea
popularității trotinetelor electrice.

În primele șase luni din acest an s-au produs 15 accidente rutiere ușoare, în care au fost rănite 15 persoane și un accident rutier grav, soldat cu rănirea unei persoane.

Foto: Vlad Chirea

Urmărește-ne pe Google News