„Beneficiile sunt destul de clare în ceea ce privește mediul”, spune Krisada Kritayakirana, cofondator și CEO al start-upului Urban Mobility Tech.
În 2021, nivelurile de particule poluante PM2,5 în Thailanda au fost de patru ori mai mari decât recomandările Organizației Mondiale a Sănătății. Inhalarea PM2,5 poate cauza probleme respiratorii și probleme cardiace. În 2019, poluarea a fost de vină pentru peste 31.000 de decese în țară.
„În orașele mari precum Bangkok sau Chiang Mai, sursa principală pare să fie arderea incompletă de la vehiculele cu motor diesel”, spune Kannika Thampanishvong, cercetător senior în politica schimbărilor climatice și dezvoltare verde la Institutul de Cercetare pentru Dezvoltare din Thailanda.
Începând din 2019, în Thailanda existau aproape 20.000 de tuk-tuk-uri, alimentate de obicei de motoare cu ardere internă.
Cererea de tuk-tuk-uri electrice este în creștere, spune Kritayakirana. În 2022, numărul acestora a crescut de la 263 la 498, potrivit Asociației pentru vehicule electrice din Thailanda. Guvernul a încurajat adoptarea vehiculelor electrice încă din 2015.
Muvmi plănuiește să-și mărească flota de tuk-tuk-uri electrice de la 350 la mai mult de 1.000 în Bangkok, urcând la 5.000 la nivel național în termen de cinci ani.
Dar tuk-tuk-urile electrice nu vor face o mare diferență în ceea ce privește calitatea aerului, spune dr. Surat Bualert, profesor asistent concentrat pe știința mediului la Universitatea Kasetsart.
„Cred că mașinile (electrice) pot îmbunătăți calitatea aerului, deoarece cercetările și analizele chimice arată că sursa majoră de PM2,5 este transportul. Tuk-tuk-urile nu pot face acest lucru, deoarece tuk-tuk-urile sunt mai puține în comparație cu alte vehicule.”, mai spune acesta.
Aproximativ 10 milioane de mașini sunt înmatriculate în Thailanda, iar guvernul intenționează să facă 30% din producția sa de autovehicule cu emisii zero până în 2030.