Amazon a testat serviciul în secret vreme de mai multe luni și l-a lansat sub formă beta la final de septembrie pentru clienții din SUA. Forma beta înseamnă că produsul nu este finisat.
Utilizatorii se pot plimba virtual din orașul Quebec până în Buenos Aires, iar experiențele includ de la cumpărături în magazinele de sirop de arțar din Canada până la vizionarea bucătăriilor argentiniene în care se prepară feluri tradiționale de mâncare.
Totul de acasă. Evident, experiența nu este la fel ca atunci când vizitezi locurile respective.
Dar aceasta este evoluția turismului, cel puțin în viziunea Amazon.
Dezvoltat înainte de pandemie
Amazon lucra însă la acest proiect încă dinainte ca pandemia de coronavirus să lovească omenirea.
Potrivit unui raport al firmei de cercetare Comscore, 2020 va intra în istorie drept cel mai prost an pentru turism din cauza pandemiei.
Dar platforma Amazon Explore ajută unele companii să se mențină pe linia de plutire.
Hongying Tang este ghid turistic și deține firma HQ Tourism Services din Quebec. Tang spune că a fost contactată de către Amazon în luna noiembrie 2019. În acel moment nu vedea justificarea serviciului, mai ales că avea un program încărcat pentru tururile în persoană.
Ulterior a devenit interesată de Amazon Explore după ce a văzut impactul pandemiei asupra afacerii sale. Aceasta spune că a reușit să își păstreze echipa datorită noului modul, în vreme ce alți patru turoperatori și-au înghețat afacerile.
Cum funcționează Amazon Explore
- prețul este între 10 și 200 de dolari, dar nivelul ar putea crește pe măsură ce tot mai multe experiențe vor fi adăugate;
- sesiunile durează între 35 de minute și o oră;
- majoritatea tururilor sunt internaționale. Există însă unele și în SUA, precum shoppingul într-un butic din Mississippi sau lecții de fotografie oferite de un profesionist în New York;
- platforma Amazon permite “turiștilor‟ să dea click pe ecran în cazul în care vor să vadă o clădire anume în timpul turului. Clienții pot declanșa și o cameră pentru a face poze;
- la final, gazdele tururilor pot adăuga fotografii vechi ale zonei sau ingredientele rețetelor folosite;
- pentru experiențele de gătit, rețetele sunt arătate în avans, în cazul în care turiștii virtuali vor să le prepare în paralel. O gazdă din Argentina, Daniela Elias de la Signature Tours, a spus că 80% dintre clienți au gătit în paralel cu ea;
- filmările sunt făcute cu telefonul sau alt dispozitiv al celui care face transmisiunea, însă Amazon vrea să introducă și tururi de realitate virtuală;
- rezervarea și plata sunt realizate prin sistemele Amazon;
- suvenirele și cumpărăturile sunt trimise însă direct de gazde către clienți, fără implicarea Amazon;
- Amazon nu spune cât din prețul total ajunge la ghizi sau la gazdele care oferă experiențe prin platforma sa de turism și ce procent păstrează pentru sine.
Concurență pentru Airbnb
Amazon nu este prima companie care oferă experiențe virtuale. Compania își poziționează afacerea în oglindă cu Airbnb, care a lansat deja încă din aprilie o secțiune pentru experiențe virtuale live.
Chiar dacă Amazon nu a prezentat planurile pe termen lung pentru acest segment al afacerilor sale, nu este greu de anticipat încotro se îndreaptă.
Mai exact, gigantul american face exact opusul activității obișnuite a Airbnb. Dacă Airbnb a folosit tehnologia pentru a face mai ușor pentru oricine să călătorească și să se cazeze, Amazon stabilește relații cu ghizii din întreaga lume pentru a oferi experiențe la distanță.
Amazon este văzut de mult timp drept un potențial competitor și de către Booking și Expedia, cele mai mari companii online din domeniul turismului.
Pe de altă parte, istoricul Amazon în domeniu nu este prea fericit: Amazon Destinations – site-ul său prin care turiștii puteau rezerva hoteluri în zona lor – a fost închis în anul 2015.