Când a fost finalizat în 1889, Turnul Eiffel, Doamna de Fier a Parisului, ar fi trebuit să reziste 20 de ani, înainte de a fi demontat. După 133 de ani, turnul este încă în picioare.
„Dacă Gustave Eiffel ar vizita locul ar avea un atac de cord”, a spus pentru Marianne un manager de la turn.
Turnul de fier, de 324 de metri înălțime și 7.300 de tone greutate, a fost construit pentru târgul mondial din 1889.
Are aproximativ 2,5 milioane de nituri și a fost construit folosind fier special, inventat în Marea Britanie în timpul Revoluției Industriale printr-un proces care a dus la realizarea fierului forjat de calitate superioară și mai pur, prin îndepărtarea carbonului din fonta brută în procesul de topire.
Eiffel, inginerul a cărui companie a proiectat și construit monumentul, a spus că identificarea și oprirea răspândirii ruginii a fost cea mai mare provocare pentru longevitatea construcției și a sugerat că va avea nevoie de revopsire la fiecare șapte ani.
„Vopseaua este ingredientul esențial pentru protejarea unei structuri metalice, iar grija cu care se face aceast lucru este singura garanție a longevității sale”, a scris el la acea vreme.
Turnul este într-un proces de revopsire care costă 60 de milioane de euro pentru Jocurile Olimpice din 2024. Este a 20-a oară când monumentul este revopsit.
O treime din turn ar fi trebuit să fie demontată și să i se aplice două straturi noi de vopsea.
Experții i-au spus lui Marianne că lucrarea a fost doar un lifting cosmetic și au prezis că rezultatul final va fi „lamentabil”.
Compania care supraveghează turnul, Sete, care este deținută în proporție de 99% de primărie, este reticentă să-l închidă pentru o perioadă lungă din cauza veniturilor din turism care s-ar pierde.
Turnul primește aproximativ 6 milioane de vizitatori într-un an obișnuit, ceea ce îl face al patrulea cel mai vizitat sit cultural din Franța, după Disneyland, Luvru și Palatul Versailles. Închiderea din cauza lockdownului Covid în 2020 a dus la pierderi de 52 de milioane de euro.
Un alt raport din 2014 a constatat că turnul avea crăpături și rugină, iar în 2016, un al raport a găsit 884 de defecte, inclusiv 68 despre care se spunea că reprezintă un risc pentru „durabilitatea” structurii.
Pe site-ul turnului, Bertrand Lemoine, arhitect, inginer și istoric, oferă o viziune mai optimistă. El spune că inamicul fierului este coroziunea, cauzată de oxidarea fierului expus la aer și apă. Dar spune că, dacă ar fi revopsit, Turnul Eiffel ar putea rezista pentru totdeauna.
Vezi şi Palatul Versailles – curiozități și lucruri uimitoare despre acest simbol al Franței, precum şi Muzeul Louvre din Paris – curiozități despre cel mai vizitat muzeu din lume!