Într-o postare pe Twitter, Netblocks a anunțat că datele reţelei în timp real arată o restricţie pentru principalii furnizori de internet.
„Filtrarea se aplică pe furnizorii de internet majori şi survine pe măsură ce publicul se bazează pe acest serviciu după seria de cutremure devastatoare”, a scris Netblocks.
Anunțul restricționării vine în contextul în care turcii sunt tot mai furioși, acuzând răspunsul lent și inadecvat al autorităților la cutremur, care îi condamnă pe supraviețuitorii prinși sub ruine.
⚠️ Confirmed: Real-time network data show Twitter has been restricted in #Turkey; the filtering is applied on major internet providers and comes as the public come to rely on the service in the aftermath of a series of deadly earthquakes
— NetBlocks (@netblocks) February 8, 2023
📰 Report: https://t.co/CEbfgeBpvz pic.twitter.com/3884wMpYD2
După cutremurele de luni, rudele celor care au rămas prinşi între dărâmături au folosit Twitter pentru a a posta adresele lor şi pentru a cere ajutor din partea salvatorilor. Postările lor erau distribuite în reţea de către ceilalţi utilizatori pentru a ajuta la eforturile de salvare.
Tot pe Twitter, jurnaliştii independeţi au relatat din regiuni în care salvatorii turci încă nu ajunseseră, în timp ce majoritatea televiziunilor fidele puterii au relatat exclusiv din zonele în care autorităţile trimiseseră un număr mare de salvatori.
În discursul de marţi, 7 februarie, în care a decretat stare de urgenţă în Turcia, preşedintele Recep Tayyip Erdogan a spus că liniile de comunicare trebuie să rămână deschise, pentru că sunt de extremă importanţă.
„Urmărim îndeaproape pe aceia care vor să creeze fisuri prin distorsiuni şi ştiri false, în timp ce naţiunea noastră şi statul nostru sunt mână în mână, încercând să să depăşească această tragedie istorică. Astăzi nu este ziua în care să ne certăm cu ei, dar îi notăm pe cei responsabili şi, atunci când va veni ziua necesară, ne vom întoarce la aceste notări şi vom face ce trebuie făcut”, a mai spus Erdogan.
Miercuri, Cuneyt Ozdemir, un jurnalist turc independent, a întrebat oficiul de comunicare al administraţiei prezidenţiale dacă este responsabil pentru aceste restricţii. Răspunsul, conform publicaţiei Evrensel, a fost că Autoritatea pentru Informaţii şi Tehnologii ale Comunicaţiei (BTK) a luat această decizie sub acoperirea legii.
„Suntem preocupaţi de administrarea răspunsului la acest dezastru. Există o altă instituţie care răspunde de subiectul în legătură cu care m-aţi întrebat (BTK, n.r.). Puteţi adresa această întrebare respectivei instituţii. Din câte ştiu, cred că au fost doar probleme tehnice. N-am nicio îndoială că instituţiile vor face anunţurile necesare”, a declarat Fuat Oktay, purtătorul de cuvânt al administraţiei prezidenţiale, în cadrul unei conferinţe de presă.
Analiza NetBlocks indică faptul că Twitter a fost restricționat la principalii furnizori de internet TTNet și Turkcell și, ulterior, de către alți operatori. Restricţiile pot fi însă ocolite cu ajutorul serviciilor VPN, care sunt capabile să eludeze măsurile guvernamentale de cenzură a internetului.
Potrivit site-ului Top10VPN, după restricţionarea Twitter, folosirea VPN-ului în Turcia a crescut cu 187%.
Foto: EPA