Pentru persoanele care locuiesc în orașele mari și dispun de un venit mediu, Uber a revoluționat modul de a se mișca. Aplicația, care, practic, a inventat – și acum domină – afacerea smartphone-ride-hailing, a făcut călătoria cu taxiurile mai ușoară și mai plăcută (iar în unele orașe mai ieftină) decât oricând. De la design până la funcționalitate, Uber reprezintă, în multe privințe, speranțele și promisiunile unei generații de start-up-uri.
Citește și:
- Cât câștigă un șofer Uber într-o lună. Compania doreşte o legislaţie de ride sharing în România
- Taximetriștii din Cluj-Napoca au protestat împotriva Uber. Cei din București au procedat la fel, pe 25 aprilie
Avantajele Uber față de taxiuri
Principalele motive pentru care utilizatorii preferă Uber în detrimentul taxiurilor sunt variate.
În principal utilizatorii aleg Uber pentru că acesta costă mai puțin decât taxiurile. În medie, prețul unei curse cu o mașină Uber este cu 25 până la 50% mai mic decât al unui taxi, cel puțin în majoritatea orașelor din lume și diferă foarte mult de ora și gradul de aglomerație din oraș. Dar în medie, Uber este mai ieftin.
Un alt avantaj important este siguranța. Toate mașinile au încorporat un sistem GPS și înregistrează fiecare mișcare a autoturismului. Deși unii consideră acest lucru o încălcare a intimității, cei mai mulți o văd ca pe o măsură care le asigură siguranța deoarece compania știe mereu unde se află mașina, când clientul urcă în autoturism și când coboară.
Calitatea mașinilor este superioară taxiurilor, în majoritatea locurilor. Calitatea mașinilor folosite ca taxi diferă de la un oraș la altul, dar în cazul Uber standardul este același, indiferent în ce colț al lumii te afli. Clienții care optează pentru cerviciul standard al Uber vor circula cu o mașină cu patru uși, care nu are mai mult de zece ani vechime.
Uber în cădere liberă
În ciuda avantajelor călătoriilor cu mașini Uber, după șase ani pe piață, compania din spatele aplicației este în cădere liberă și se confruntă cu foarte multe probleme. Valoarea de piață a scăzut din cauza scandalurilor în care este implicată, dar experții nu cred că se va ajunge la dispariția de pe piață a companiei.
În prima parte a acestui an compania s-a confruntat cu acuzații de hărțuire sexuală, un proces privind acuzații de plagiat și publicarea unui video secret al directorului executiv al companiei, Travis Kalanick, care și-a pierdut calitatea de șofer. Valul permanent de acuzații la adresa lui Kalanick au afectat valoarea investițiilor.
Totuși, problemele Uber nu au apărut de nicăieri, și înainte de anul 2017 aceștia s-au confruntat cu numeroase probleme, multe dintre ele cauzate de șoferi, iar unele privind protestele taximetriștilor din țările în care a intrat compania pe piață.
Cele mai importante proteste au avut loc în luna septembrie 2015, atunci când zeci de mii de șoferi de taxi din orașe precum Roma, Bruxelles, paris, Londra, Varșovia, Sao Paolo sau Melbourne au ieșit în stradă și au protestat, cerând autorităților să interzică prezența Uber pe piață.
Atunci, în Londra de exemplu, toți șoferii celebrelor ”black cab” taxiurile din capitala Marii Britanii au blocat centrul orașului susținând că Uber încalcă legislația locală privind licențele, siguranța și reprezintă o concurență neloială. Aceștia au organizat o serie de proteste de mare anvergură, cauzând încetarea traficului în centrul Londrei. Rezultatul, Profitul Uber a crescut cu 850% în zilele în care taximetriștii londonezi au protestat, iar autoritățile nu au luat nicio măsură.
În Canada, taximetriștii s-au îmbrăcat în tricouri galbene și au cerut primăriei din Toronto să voteze o nouă legislație privind transportul în regim de taxi, dar fără un rezultat concludent.
Protestul din Italia a dat însă rezultate și, la mai bine de un an și jumătate după ce mii de șoferi de taxi au ieșit în stradă și și-au manifestat nemulțumirea față de Uber, legislația a fost schimbată și companiei i s-a interzis dreptul de practică în Peninsulă.
Țările în care Uber a fost interzis sau din care s-a retras
În luna aprilie a acestui an, Italia a interzis Uber considerând că practicile reprezintă concurență neloială. Serviciile au fost blocate și companiei i s-a interzis să-și mai facă publicitate.
În Europa Uberul este interzis și în Bulgaria din octombrie 2015, după ce Parlamentul de la Sofia a decis că seviciile de taxi pot fi oferite doar de cei care au certificate de înregistrare.
În Danemarca Uberul a intrat în 2014, dar la începutul lunii aprilie s-a votat o lege care impune operatorilor de taxi anumite conțiții pe care Uberul nu le poate îndeplini și prin urmare nu mai are drept de practică.
O altă țară din Uniunea Europeană care a interzis Uberul este Ungaria. După ce a funcționat peste doi ani și jumătate, Guvernul de la Budapesta a decis, în jiulie 2016 să-l scoată în afara legii.
În alte țări precum Franța, Spania și Olanda, Uberul a fost suspendat pentru anumite perioade de timp, dar și-a reluat activitatea între timp.
În Asia, Uberul nu funcționează în China, unde a fost cumpărat de un operator local, în Japonia mașinile nu sunt suficient de luxoase pentru a putea opera, iar în Taiwan a fost interzis de autoritțile locale în februarie, anul acesta.
În Statele Unite există trei state în care Uberul nu funcționează: Texas – Compania s-a retras de pe piață în mai 2016, Alaska unde nu li s-a permis șoferilor Uber să lucreze în baza contractelor de colaborare și Oregon, unde funcționează doar în orașul Portland.
În Canada, deși Uber funcționează în cea mai mare parte a țării, în unul dintre cele mai importante orașe din țară, Vancuver, serviciul nu este disponibil.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!