Uber are la dispoziție 21 de zile să facă apel și a anunțat deja că va ataca devizia. Compania poate opera până când procesul se va încheia.
Aceasta este, însă, o nouă lovitură de imagine la adresa companiei, mai ales în contextul în care TfL, autoritatea cu pricina, a argumentat că Uber a demonstrat prin comportamentul său că este iresponsabilă cu privire la siguranța pasagerilor.
Uber are o treime din numărul total de șoferi particulari care operează în Capitala britanică.
Război cu taximetriștii
Compania a fost virulent atacată de către operatorii celebrelor taxiuri negre din Londra, aceștia acuzând compania că nu respectă standardele de securitate și siguranță și că, astfel, le amenință câștigurile prin oferirea de servicii la prețuri mai mici.
Mai mult, Uber a a fost atacată chiar de către propriile sindicate. Compania a pierdut un proces în instanță și a fost obligată să angajeze șoferii pe posturi cu normă întreagă. Mai exact, instanța a decis că șoferii Uber sunt angajați, nu contractori separați cum consideră compania. Datorită acestui statut, șoferii ar trebui să primească și beneficii sociale, precum concedii sau salariu minim.
Numai că Uber nu a angajat cei 40.000 de șoferi și a considerat că decizia se aplică doar celor doi.
Astfel, compania a fost ulterior criticată de mai mulți oficiali britanici, inclusiv parlamentari.
Inclusiv primarul Londrei, Sadiq Khan, a declarat că sprijină decizia autorității de transport. ”Toate companiile din Londra trebuie să opereze conform regulilor și să adere la standardele înalte pe care le așteptăm, în mod particular când vine vorba de siguranța clienților”, a spus el.
Cum e în România
Nici în România serviciul de transport Uber nu deține licențe de taximetrie sau autorizații de transport persoane.
Taximetriștii și transportatorii au protestat de mai multe ori împotriva Uber, acuzând compania că face evaziune și concurență neloială prin faptul că nu respectă aceleași condiții pe care ei trebuie să le respecte. Este vorba de faptul că taximetriștii trebuie să dețină o asigurare RCA de transportator, care este mai scumpă decât cea ”pe persoană fizică” deținută de către șoferii Uber.
De asemenea, taximetriștii sunt verificați periodic. Taximetriștii numesc activitatea Uber și Taxify, o aplicație similară, drept ”piraterie” pentru că operează fără licență.
În fine, Fiscul a cerut la finele anului trecut date din Olanda în privința sumelor câștigate de șoferii care prestează servicii de transport prin intermediul aplicației Uber.
Uber argumentează că tranzacțiile din România sunt fiscalizate, însă nu plătește TVA pe comisionul de 20% pe care îl reține din prețul fiecărei curse. Și asta pentru că banii clienților se duc întâi în Olanda, iar de acolo revin la șofer în România.
Autoritățile lucrează la o nouă lege a taximetriei, la care Uber a depus o serie de amendamente pentru a-și proteja șoferii.
Ziua și scandalul
Uber este în centrul unei multitudini de scandaluri și procese declanșate în ultimele luni.
Travis Kalanick, fondatorul companiei, a fost forțat să își dea demisia din funcția de director general după o serie de acuzații de hărțuire sexuală în cadrul companiei.
De asemenea, Uber s-a retras din Danemarca și a fost forțată să plece din Ungaria, după adoptarea unor legi stricte cu privire la transportul de persoane.
În SUA, compania este vizată de trei investigații. Prima dintre acestea vizează faptul că o serie de oficiali ai săi au dat șpagă în Asia, o alta implică FBI și vizează folosirea de către Uber a unui soft prin care compania interfera cu sistemele competitorilor săi. Concomitent, o altă investigație vine ca urmare a folosirii unui alt soft, prin care Uber evita oficialii locali din Portland, oraș unde Uber opera tot fără licență.
În fine, compania este prinsă într-un proces cu miză mare, Google acuzând Uber de furt de tehnologie cu privire la mașinile care se conduc singure.