Speculațiile privind o astfel de retragere s-au întețit după ce gigantul japonez de tehnologie SoftBank a investit 10 miliarde de dolari în Uber și a preluat o cotă de 15% din acțiunile Uber.
Și asta pentru că SoftBank este și unul dintre principalii acționari ai Grab, companie cu sediul în Singapore, dar cu operațiuni în toată Asia de Sud-Est, o regiune cu 650 de milioane de utilizatori. Alături de SoftBank, un alt acționar al Grab este Didi Chuxing, ”Uber-ul Chinei”.
Didi a reușit performanța să elimine Uber din China în 2016, dar a marcat și o premieră: a pus bazele pentru modul în care Uber își face ieșirea. Mai exact, Uber și-a vândut activele din China către Didi, dar a primit la schimb o cotă de 20% din companie.
Pierderi de miliarde
Uber a investit 2 miliarde de dolari în China până la retragere și alte 700 de milioane de dolari în Asia de Sud-Est.
Acum face același lucru cu Grab. Uber este evaluată la nivel mondial de către investitori la 68 de miliarde de dolari, pe când Didi este evaluată la 56 de miliarde de dolari.
Mai departe, Grab a fost evaluată ultima oară la 6 miliarde de dolari. Compania are între investitori și producătorul auto Honda.
Uber a consemnat anul trecut pierderi de 4,5 miliarde de dolari deoarece serviciile de transport care funcționează pe acest model furnizează mari subvenții atât șoferilor, cât și călătorilor, pentru a stabili o bază mare de utilizatori.
Presiune pe Go-Jek, ”Uberul pentru motociclete”
Vânzarea pune mai departe presiune pe Go-Jek, o companie similară foarte populară în Indonezia. Aceasta are ca investitori Google și grupul Tencent, supranumit ”Facebook-ul Chinei”.
În Japonia, Uber are competiție tot mai deosebită: Nissan lansează un serviciu similar de transport, dar și Sony lucrează la unul similar în cooperare cu mai multe companii de taximetrie.
Urmează bătălia pentru India
Pe de altă parte, pentru Uber urmează acum bătălia pentru India, unde are 60% din piață și este la mare concurență cu Ola, o companie locală. Aceasta are, la rândul său, ca acționar gigantul SoftBank, dar și Tencent și Didi Chuxing.
India este o piață de 1,2 miliarde de oameni și acontează peste 10% din totalul călătoriilor realizate cu Uber la nivel global. Astfel, este puțin probabil să vedem o nouă retragere pe modelul cu Grab sau Didi.
Concentrare pe viitor
Uber se va concentra acum pe SUA, Australia, Noua Zeelandă și America Latină, unde deține peste 50% din cota de piață și unde este deja pe cale de a vedea primele profituri.
Și Europa este una dintre principalele piețe, dar Uber a primit o mare lovitură când a fost decretată companie de transport, nu platformă digitală. Ca atare, trebuie să dețină autorizații și licențe de transport.
Uber urmează să primească o nouă lovitură și legată de taxare: compania va fi impozitată cu 3% din cifra de afaceri, iar banii vor fi direcționați în țările unde sunt localizați utilizatorii.
În Orientul Mijlociu, principalul rival al Uber este compania locală Careem cu sediul în Emiratele Arabe Unite.
În fine, în SUA și Canada, compania are drept principal concurent Lyft. Aceasta din urmă a primit anul trecut finanțare din partea Google. Culmea, Google este acționar și în cadrul Uber, dar cele două au ajuns anul trecut la un proces, după acuzații de furt de tehnologie.
Google a căzut la pace cu Uber după ce a primit o despăgubire de circa 250 de milioane de dolari.
Compania s-a retras anul trecut din Rusia și a vândut activele către o subsidiară a Yandex, grup supranumit ”Google-ul Rusiei”.
Cum e situația în România
În România, principalul rival al Uber este Taxify – o companie estoniană care a primit finanțare din partea Didi Chuxing.
Un alt concurent din țara noastră este aplicația Clever Taxi – deținută de către gigantul german Daimler, dar și aplicația Star Taxi.
Taximetriștii au protestat de mai multe ori în România în țara noastră, acuzând Uber și aplicațiile similare de ”piraterie”.
Uber tocmai ce a lansat în România serviciul ”Uber Green”, cu mașini 100% electrice.