Dezvăluirea a fost făcută în cadrul procesului dintre Google și Uber. Gigantul internetului acuză Uber de furt de tehnologie, fiind vizată tehnologia mașinilor autonome.

Informația apare într-o scrisoare de 37 de pagini pe care un analist de securitate de la Uber, pe numele său Richard Jacobs, a trimis-o oficialilor companiei în luna mai.

Waymo, divizia de mașini autonome a Google, a acuzat Uber că a ascuns scrisoarea respectivă.

În aceasta, Jacobs descrie un grup din cadrul companiei, numit Uber marketplace analytics, vizează achiziția de secrete comerciale, cod-sursă și informații competitive. Acest grup nu folosea serverele companiei, ci aplicații criptate precum Wickr sau Telegram, pentru a nu lăsa urme și a nu putea face responsabilă compania în litigii.

În depoziția lui Jacobs, chemat la rândul său în procesul cu Google, acesta a recunoscut tot ce se menționa în scrisoare.

Richard Jacobs nu mai lucrează la Uber, acesta fiind angrenat anterior într-un conflict propriu cu compania. Uber a căzut la un acord Jacobs, dându-i 4,5 milioane de dolari și un contract de consultanță, plus alte 3 milioane de dolari pentru avocatul său.

O avocată a Uber, Angela Padilla, a declarat în cadrul procesului cu Google că Travis Kalanick, fostul șef al Uber, și anumiți membri ai Consiliului de Administrație al companiei știau de scrisoarea lui Jacobs.

Avocata nu a comunicat însă scrisoarea și celorlalți reprezentanți legali ai Uber care se ocupă de procesul cu Google.

Judecătorul, furios pe ”mușamalizare”

Dezvăluirile au adus mânia judecătorului care se ocupă de proces. ”La suprafață pare că ați mușamalizat totul”, a spus judecătorul William Alsup în sala de ședință.

Avocata Uber a spus că nu a prezentat scrisoarea pentru că a privit-o ca un mod de ”extorcare” din partea fostului angajat și că ceea ce se menționa în scrisoare este ”chiar fantastic”.

Însă judecătorul a replicat: ”Este o sumă mare. Iar oamenii nu plătesc astfel de sume pentru rahat (bullshit – n.r.). Și în mod clar nu-i angajați drept consultanți dacă tot credeți că ceea ce contribuie ei este rahat”, a spus el.

Richard Jacobs a fost concediat de către un manager Uber, pe motiv de performanțe proaste. Mat Henley, managerul care l-a concediat, spune că grupul de care se vorbea în scrisoarea respectivă este folosit acum pentru ”contraspionaj”, menit să apere Uber de rivali, arată Reuters.

Google estimează prejudiciul său la 1,9 miliarde de dolari și a cerut daune de un miliard de dolari de la Uber. Google este chiar investitor în Uber, iar pachetul său de titluri valorează 4,7 miliarde de dolari la acest moment, însă relațiile dintre cele două companii s-au răcit atât de mult încât Google a investit în Lyft, principalul rival al Uber din SUA.

Procesul dintre Google și Uber urma să înceapă în data de 4 decembrie, dar a fost amânat la cererea Google, care trebuie să analizeze noile dovezi. Noul termen de începere a procesului este 5 februarie, a decis judecătorul Alsup.

Viitorul mașinilor fără șofer, miza procesului

Google a dat în judecată Uber după ce serviciul de transport a achiziționat Otto, o firmă fondată de un fost angajat al Google. Acesta a plecat de la gigantul american cu 14.000 de documente secrete.

Unele dintre acestea vizează tehnologia Lidar, care este vitală pentru mașinile care se conduc singure. Lidar-ul este un radar, dar în loc de unde radio folosește lasere. Cu ajutorul Lidar-ului, mașina știe unde se află pe drum față de celelalte autoturisme sau laturile șoselelor.

Suma uriașă cerută de Google reflectă încrederea în dovezile pe care le are. Uber l-a concediat între timp pe Anthony Levandowski, inginerul care plecase cu documentele Google.

Uber neagă că ar fi folosit tehnologia Google.

Pierdere gigantică

Uber tocmai ce a raportat o pierdere gigantică, de 1,46 miliarde de dolari în trimestrul al treilea, în urcare față de rezultatul negativ de 1,06 miliarde de dolari din trimestrul anterior, potrivit Financial Times. Veniturile companiei au urcat cu 14%, până la 2 miliarde de dolari, iar cursele realizate cu mașinile ce operează pe platforma sa au contabilizat un total de 9,7 miliarde de dolari, în urcare cu 11,5%.

Val de scandaluri

Uber se află în centrul unui întreg val de scandaluri și procese. Compania tocmai ce a dezvăluit de curând că datele a 57 de milioane de utilizatori și șoferi au fost accesate de către hackeri în luna octombrie 2016, iar Uber a plătit hackerii cu 100.000 de dolari.

Procurorii din mai multe state americane investighează acest lucru deoarece companiile au obligația să raporteze breșele de securitate și să alerteze utilizatorii. Primăria orașului Chicago a dat în judecată Uber din această cauză.

De asemenea, mai multe autorități din SUA investighează compania pentru șpagi date în Asia, evitarea controalelor și accesarea ilegală a sistemelor unui competitor.

Concomitent, compania a rămas fără licența de operare în Londra, iar justiția din Marea Britanie a decis că șoferii Uber au statut de lucrători, deci trebuie să primească salariu minim, concediu medical și zile libere.

Protestele taximetriștilor

Pe lângă aceste probleme, Uber se confruntă și cu protestele taximetriștilor din întreaga lume, inclusiv în România și s-a retras în acest an din Danemarca și Ungaria. Mai nou, serviciul a fost interzis și în Israel.

De asemenea, este pe cale să fie declarată companie de transport de către Curtea Europeană de Justiție, ceea ce ar implica faptul că va trebui să aibe licențe și autorizații de operare în toate orașele unde sunt disponibile serviciile sale.

Pe de altă parte, există și vești bune: gigantul japonez de tehnologie SoftBank va investi 10 miliarde de dolari în Uber, alături de două fonduri de investiții.

 
 

Urmărește-ne pe Google News