Uber a fost evaluată ultima oară la 76 de miliarde de dolari, dar oficialii companiei doreau ca aceasta să facă pasul pe bursă la o evaluare mult mai mare, de 120 de miliarde de dolari.
La această valoare de 10 miliarde de dolari, listarea Uber ar fi una dintre cele mai mari din lume.
Alibaba, Facebook, Google
Spre comparație, gigantul chinez Alibaba, care s-a listat în 2014, a strâns 24 de miliarde de dolari.
Când Facebook a intrat în ringul bursier în anul 2012 a adunat 16 miliarde de dolari de la investitori la o evaluare de 104 miliarde de dolari pentru companie. Acum, valoarea Facebook este de 506 miliarde de dolari.
În 2004, când Google s-a listat pe bursă a strâns doar 1,67 miliarde de dolari, iar compania era evaluată la doar 23 miliarde de dolari. Acum, Google valorează pe bursă 834 de miliarde de dolari.
Planurile Uber s-au schimbat, însă, după listarea recentă a Lyft, un serviciu concurent din SUA. Lyft a strâns pe bursă 2,34 miliarde de dolari la o evaluare de 24 de miliarde de dolari pentru companie. Acțiunile sale au scăzut, însă, după debutul pe bursă, de la 72 la 67,44 dolari.
Investitorii de pe bursă sunt circumspecți la evaluările foarte mari, mai ales că nici Lyft și nici Uber nu sunt companii profitabile.
Un mamut de temut
Serviciul Uber este prezent în peste 70 de țări. Pe lângă transportul de persoane, compania este prezentă și pe piața transportului de marfă, închirieri de scutere și livrare de mâncare. De asemenea, are o divizie de cercetare a mașinilor autonome, dar care are pierderi masive.
Anul trecut, Uber a avut venituri totale de 11,3 miliarde de dolari, iar valoarea totală a curselor efectuate a fost de 50 de miliarde. Dar compania a avut pierderi de peste 3,3 miliarde de dolari.
Compania a ieșit de pe piețele din Rusia, China și Asia de Sud-Est, vânzându-și participațiile către companii locale, respectiv Yandex, Didi Chuxing și Grab.
În schimb, Uber a anunțat că va cumpăra cu 3,1 miliarde de dolari Careem, un rival local care operează în Orientul Mijlociu.
Uber a fost acuzată de Google că i-a furat tehnologia mașinilor autonome, dar cei doi giganți au căzut la pace după ce Uber a acceptat să plătească 245 de milioane de dolari către Google. Ulterior, Google a investit în Lyft, rivala Uber de peste Ocean.
Spre comparație, Lyft a avut venituri de 2,157 miliarde de dolari în 2018 și o pierdere de 911 milioane de dolari.
Curtea Europeană de Justiție a decretat că Uber și companiile de profil sunt societăți de transport, nu aplicații digitale, astfel că trebuie să respecte legislația privind transportul de călători.
Proteste ale taximetriștilor
Uber se confruntă cu proteste masive ale taximetriștilor în diverse colțuri ale lumii, precum Spania și Franța, dar și în România.
Taximetriștii au protestat de mai multe ori în țara noastră cerând eliminarea ”pirateriei”. Aceștia argumentează că peste 100.000 de români efectuează ilegal servicii de transport prin intermediul aplicațiilor de genul Uber, în condițiile în care nu dețin autorizațiile și licențele necesare.
De asemenea, aceștia acuză Uber de concurență neloială și evaziune fiscală. De altfel, Fiscul este pe cale să demareze o vastă acțiune de control în cadrul Uber România și a altor companii de profil.
Acuzații de evaziune fiscală și concurență neloială
Asociaţia pentru Drepturile Taximetriştilor Independenţi (ADTI) a acuzat zilele trecute că firmele de transport alternativ din România au pătruns ilegal pe o piaţă reglementată, au confiscat un serviciu public de transport pasageri, au inventat taximetria fără acte, fără contracte de muncă şi fără plata taxelor şi a impozitelor pe care orice societate comercială românească le plăteşte la bugetul statului.
”Noi, transportatorii autorizaţi, asistăm astăzi la un circ electoral în care politicieni din aproape toate partidele militează pentru încălcarea cu bună ştiinţă a Legii taximetriei, doar pentru a se face loc pe piaţa din România unor firme care încalcă cel puţin trei legi ale statului român: Legea taximetriei, Codul Muncii şi Codul fiscal”, au avertizat și reprezentanţii Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).
”Uber îşi desfăşoară activitatea de 4 ani, funcţionează ilegal în România, face transport de persoane fără nicio autorizaţie, obţine astfel venituri ilicite şi duce toţi banii încasaţi pe o aplicaţie, în conturi din afara ţării. Au pretins că nu înseamnă transport rutier de persoane transportarea persoanelor din punctul A în punctul B, cu ajutorul unei aplicaţii cu tarife dinamice, eludează Codul fiscal, fraudează bugetul consolidat al statului, cu sute de milioane de euro”, mai arată COTAR, în comunicat.
În ultimii ani mai multe acte de violență au fost semnalate între taximetriști și șoferi Uber.
Cine mai activează în România
Pe lângă Uber, în România mai activează și Bolt, fosta Taxify.
Principalul acționar al Uber este acum conglomeratul japonez de tehnologie SoftBank. Acesta este investitor și în cadrul Bolt, companie născută în Estonia. Daimler este un alt investitor în cadrul Bolt/Taxify.
Alături de acestea se mai găsesc și aplicațiile Star Taxi și Clever Taxi, care intermediază găsirea de taxiuri.
De asemenea, compania franceză BlaBlaCar oferă transport între localități. În 2018, aceasta a cumpărat firma de transport cu autocare Ouibus de la SNCF, iar ca parte a tranzacției compania națională de căi ferate a Franței a devenit acționar al BlaBlaCar.
Exemplul Poloniei
Polonia a anunát recent că va introduce o nouă legislație prin care șoferii Uber și ai celorlalte categorii de aplicații de ride-sharing vor trebui să respecte aceleași condiții ca și taximetriștii.
Proteste împotriva Uber au avut loc atât în Polonia, cât și în Cehia.