„Au fost o serie de paşi care s-au făcut de ambele părţi în legătură cu activităţile desfăşurate de Ucraina pentru a menţine calea navigabilă. Am stabilit o comunicare oficială între cele două Ministere de Externe. Au fost schimburi de informaţii referitoare la caracterul lucrărilor pe care le-am făcut”, a declarat Prokopchuk, joi, 2 martie, în Parlament.

Referitor la solicitarea României de a merge pe teren pentru a face verificări, oficialul ucrainean a spus că aceasta „este în lucru”.

„Am primit o cerere pentru a măsura lucrările pe care Ucraina le-a desfăşurat, iar această cerere este în lucru. Între timp, este necesar să avem consultări tehnice la nivel de specialişti cu privire la lucrările pe care Ucraina le-a desfăşurat şi sunt foarte încântat să vă spun că aceste consultări vor avea loc mâine”, a spus joi ambasadorul.

Potrivit acestuia, întâlnirea „va fi o bună ocazie pentru ca cei implicaţi, profesionişti, care înţeleg, să schimbe informaţii concrete despre lucrările efectuate şi despre următorii paşi”.

Ihor Prokopchuk a precizat că din partea ucraineană consultările vor fi conduse de ministrul infrastructurii, care va fi însoţit de o echipă multidisciplinară.

Raport al Congresului SUA: De ce armata rusă a înregistrat pierderi semnificative și n-a fost capabilă să câștige războiul din Ucraina ANALIZĂ
Recomandări
Raport al Congresului SUA: De ce armata rusă a înregistrat pierderi semnificative și n-a fost capabilă să câștige războiul din Ucraina ANALIZĂ

„Ne aşteptăm ca şi partea română să participe cu reprezentanţi de la mai multe instituţii abilitate”, a spus acesta.

Scandalul privind canalul Bâstroe

Ministerul Infrastructurii din Ucraina a anunțat pe 17 februarie că adâncimea canalului din Delta Dunării a crescut de la 3,9 la 6,5 metri. Anunțul a venit la 2 zile după ce, pe 15 februarie, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că „există semnale că Ucraina face lucrări de dragare a canalului Bâstroe”.

România se opune însă acestor lucrări, care ar putea amenința viața sălbatică din Delta Dunării și încalcă tratatele internaționale de protecție a mediului.

„Vom împiedica toate lucrările care vor afecta biodiversitatea și ecosistemele Deltei Dunării”, afirma pe 16 februarie ministrul mediului, Tanczos Barna.

Premierul Nicolae Ciucă a reacționat și el pe 20 februarie, spunând că ambasadorul ucrainean a fost convocat la Ministerul de Externe pentru a fi solicitată aprobarea Ucrainei ca autoritățile române să meargă să facă verificări.

Pe 22 februarie, ministrul adjunct al infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, a susținut că țara sa nu a încălcat niciun acord prin adâncirea canalului Bâstroe și că autoritățile de la Kiev sunt pregătite să arate României lucrările efectuate.

Ani grei de pușcărie pentru cuplul care a ucis un italian, l-a secționat și i-a dat foc pe câmp. Judecător: „O periculozitate feroce”
Recomandări
Ani grei de pușcărie pentru cuplul care a ucis un italian, l-a secționat și i-a dat foc pe câmp. Judecător: „O periculozitate feroce”

„Am notificat oficial partea română încă din august 2022 că vom efectua dragarea operațională, adică curățarea sedimentelor, și nu am primit niciun comentariu”, a declarat Iuri Vaskov.

Canalul Bâstroe face legătura între Dunăre şi Marea Neagră, iar construcția sa a început în 2004. România a cerut în trecut Ucrainei să oprească proiectul, pentru că cei 10 kilometri care leagă Dunărea de Marea Neagră trec prin mijlocul Deltei Dunării și încalcă o serie de convenţii internaţionale din domeniul protecţiei mediului.


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.