Recent, mai-marele de la Transporturi, ministrul Radu Berceanu (foto), făcea o declaraţie cel puţin surprinzătoare: campania de deszăpezire a “păpat” toţi banii, iar ministerul nu mai are cu ce să astupe gropile. Nu ar trebui să ne mai mire că în România nu mai există drum care să nu fie “mâncat” de gropi. Totul din cauza drumarilor care nu îşi fac treaba, şi a autorităţilor, care ridică neputincioase din umeri.
Cea mai lungă groapă! Km 55 – Autostrada A1 Bucureşti – Piteşti În apropierea kilometrului 55 de pe sensul de mers către Piteşti am întâlnit cea mai lungă groapă de pe autostradă. Vă vine să credeţi sau nu, are peste şase metri lungime. Nouă abia ne-a ajuns ruleta să o măsurăm! |
|
Km 55 – Autostrada A1 Bucureşti – Piteşti Nici nu vrem să ne închipuim ce s-ar putea întâmpla cu pasagerii unei maşini dacă ar avea ghinionul să “prindă” o astfel de groapă la 120 de kilometri pe oră | |
Aşa arată caietul în urma inventarierii noastre. Fiecare liniuţă reprezintă o groapă şi nu este nici o exagerare: la sfârşit nu mai aveam loc să scriem nimic | |
Km 70 – Autostrada A1 Piteşti – Bucureşti Au! Ce a durut! Nu am intrat în această groapă, dar mi-am imaginat că nu aş fi reacţionat prea bine dacă o făceam | |
Cea mai lată groapă! Km 70 – Autostrada A1 Piteşti – Bucureşti Şoferi, atenţie la drumul către Bucureşti! Dacă circulaţi pe prima bandă, v-aţi putea trezi faţă în faţă cu această “vale”, din care sigur maşina dumneavoastră ar ieşi şifonată. Are peste 1,5 metri lăţime! |
Pentru că foarte mulţi cititori s-au plâns la redacţie de faptul că unul dintre cele mai circulate drumuri din România, autostrada A1, a devenit un pericol public din cauza gropilor din asfalt, ne-am hotărât să le inventariem în speranţa că ministrul Berceanu va reuşi totuşi să le plombeze.
După aproape patru ore am numărat nu mai puţin de… 763 de gropi. O cifră halucinantă dacă ţinem cont că vorbim doar de 230 de kilometri de autostradă. Cel mai lung crater pe care l-am depistat se găseşte pe drumul către Piteşti, la kilometrul 55 şi are peste şase metri.
Nu este însă şi cel mai lat. Pe drumul de întoarcere, am descoperit o groapă de 1,5 metri lăţime. Este clar! Autostrada care leagă Bucureştiul de Piteşti îşi recâştigă, din păcate, renumele de şoseaua morţii.
Plombarea ne costă 31 de milioane de euro
Nu ar trebui să ne mire foarte tare cele peste 760 de gropi de pe autostrada A1. Recent, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a finalizat inventarul celor 16.000 de kilometri de drumuri pe care le administrează.
Rezultatul? Avem 260 de hectare de gropi, în creştere cu 20% faţă de anul trecut. Şefii de la CNADNR dau vina pe iarna grea de care am avut parte. Ei au stabilit şi un necesar de bani pentru plombarea lor: 12 euro metrul pătrat de groapă acoperită, adică peste 31 de milioane de euro.
«Gropaniada» a făcut pană în Bucureşti
În ultimele două săptămâni, cele mai mediatizate gropi din România au fost cele din Capitală. Pe lângă faptul că au dat traficul peste cap şi au întins la maximum nervii şoferilor bucureşteni, în timp ce primarul general Oprescu declanşa “gropaniada” de ochii presei, ciudăţenia stă în faptul că au apărut adevărate cratere pe nişte drumuri proaspăt asfaltate, aflate încă în garanţie.
Explicaţia este simplă, contractele semnate de Municipalitate cu drumarii, în 31.08.2010, nu conţin şi standardele de calitate ale lucrărilor, aşa cum cere Hotărârea de Consiliu nr. 232/1999.
Acesta este motivul pentru care ziarul Libertatea a făcut plângere penală împotriva Primăriei Capitalei şi a cerut revizuirea contractelor de reabilitare şi întreţinere multianuală a străzilor din Bucureşti.
De câteva zile, Libertatea.ro a lansat campania “Dăm în gropi!”, prin care ne propunem să-i informăm pe toţi şoferii despre starea drumurilor din România. Cititorii pot trimite poze sau înregistrări video cu craterele din asfalt pe adresa damingropi@libertatea.ro