Prin amabilitatea profesorului Dan Antoniu şi a comunităţii de spotteri din România, rospotters.ro, Libertatea a intrat în posesia unor fotografii şi informaţii inedite, din perioada de glorie a aviaţiei româneşti.
La începutul anilor 80, avionul cu înmatricularea YR-BRA avea să marcheze începutul unui capitol important în domeniul aviatic românesc. În premieră, în ţara noastră începea construcţia unor avioane de pasageri moderne sub licenţa britanică. BAC-ul era un avion care necesita doar doi piloţi şi însoţitorii de bord. Nu se mai zbura cu mecanic de bord şi navigator.
Modernizarea alertă a domeniului a venit de hac, însă, modelului BAC sau RomBac, varianta construită la noi, la Romaero Băneasa. Impunerea unor restricţii de zgomot a dus la eliminarea acestor avioane din flotele diverselor companii europene. YR-BRA, folosit într-o primă fază de Tarom a ajuns să zboare prin ţări unde regulamentele privind zgomotul erau mai blânde. Aşa a ajuns să fie închiriat companiei Aero Asia.
Până la urmă, aparatul a ajuns în România, fiind parcat pe o platformă veche a aeroportului Otopeni. Sunt şanse foarte slabe să mai vedem acest aparat zburând. Mai mult, la un moment dat s-a încercat casarea acestuia. Noroc cu administraţia Aeroportului Henri Coandă care a văzut utilitatea aparatului şi a decis să îl salveze. Acum, avionul e folosit pentru aplicaţiile echipelor de intervenţie(pompieri, salvatori sau trupe speciale).
Din păcate, autorităţile nu dau vreun semn că ar vrea să folosească avionul şi în alte scopuri, cum ar fi conservarea acestui aparat simbol în Muzeul Aviaţiei, de exemplu. Acest lucru ar fi cam greu, ce-i drept, întrucât o mare parte din acest muzeu, din zona Pipera a Bucureştiului a fost ocupată pentru a construi cartiere rezidenţiale.
Sursă foto: Arhiva personală a profesorului Dan Antoniu / rospotters.ro