Ultima înregistrare audio purtată purtată între pilotul Adrian Iovan şi turnul de control de la Sibiu, a intrat în posesia publika. Discuţia a avut loc chiar înainte de catastrofa aviatică din Munţii Apuseni ce a avut loc aseară şi în care şi-au pierdut viaţa două persoane.
Potrivit înregistrării, controlorii de trafic aerian ai turnului de control din Sibiu au fost ultimele persoane cu care a vorbit pilotul Adrian Iovan. Controlorii i-au dat acordul pilotului de a traversa zona şi i-au furnizat informaţiile despre starea vremii. Din acestea, reiese ca vizibilitatea era redusa la aproximativ un kilometru din cauza ceţii dense.
Iată dialogul care a avut loc între pilotul Adrian Iovan şi controlorii de trafic aerian ai turnului de control din Sibiu:
Turnul Sibiu (TS): […]Foxtrot Tango 111, (n.r. este vorba despre indicativul avionului, RFT 111, Romeo Foxtrot Tango 1-1-1, în alfabetul fonetic NATO) tare şi clar de la turnul Sibiu, continuaţi.
TS: […]Tango 111, tare şi clar de la turnul Sibiu, cum mă recepţionaţi?
TS: […]Fox Tango 111 se aprobă intrarea în zonă, la Sibiu. Deocamdată, zona liberă de trafic, QNH-ul 1006 hPa (n.r. presiunea redusă la nivelul mării, măsurată în hectopascali).
Adrian Iovan (AI): [neinteligibil]
TS: Romeo Fox Tango 111, ultimul mesaj la Sibiu: vântul variabil două noduri, vizibilitate 10 kilometri sau mai mult, nori scattered (n.r. nori împrăştiaţi), la 6600 de picioare, temperatura 13 grade, punct de rouă 6 grade (n.r. temperatura la care trebuie răcit amestecul dintre un gaz şi vaporii unui lichid pentru ca vaporii să se condeseze), QNH-ul 1006 hPa.
TS: […]Tango 111, poziţia şi altitudinea dumneavoastră.
AI: Noi avem 8-0 (n.r. nivel de zbor 80, echivalent cu 8000 de picioare, 2438 m, la presiunea atmosferică standard, de la nivelul mării, 101325 Pa) şi suntem la 15 mile (n.r. 24 kilometri) de [nedesluşit]
TS: Confirm. Să procedaţi direct pe cap Oradea şi să mă anunţaţi cu axul liber.
AI: Ok, aşa facem.
TS: […]111, puteţi urca la 9-0 (n.r. 9000 de picioare, 2743 metri)?
AI: Încercăm
TS: Confirm. Să urcaţi, vă rog, să mă anunţaţi când vă apropiaţi de 9-0. O să avem un Dash 8 (n.r. aeronavă Bombardier Dash 8, produs iniţial de firma de Havilland Canada şi cunoscut ca de Havilland Canada Dash 8, DHC-8)în aproximativ 7 minute, maxim la urechi şi încercăm să-l coborâm sub dumneavoastră, să nu mai fie nicio problemă pentru aterizare.
AI: [neinteligibil]
TS: […]Tango 111, procedaţi iniţial către Sibiu, de la Sibiu direct Oradea.
AI: Da aşa facem.
TS: Să îmi spuneţi vă rog altitudinea dumneavoastră în momentul de faţă
AI: 8600 (n.r. 8600 picioare, 2621 metri)
TS: Confirm, mulţumesc! Să mă anunţaţi, vă rog, când atingeţi 9-0.
AI: Vă anunţ.
Urmează o conversaţie în limba engleză cu pilotul avionului Dash 8, care este anunţat că avionul pilotat de Adrian Iovan se află la 8600 de picioare şi urcă.
AI: Sibiu, dacă este, am depăşit oricum axul pistei [neinteligibil]
TS: Romeo Fox Tango 111, să coborâţi la 8-0 şi să mă anunţaţi când atingeţi, acum traficul IFR (n.r. zbor după instrumente; se foloseşte atunci când viziblitatea este prea redusă pentru ca aparatul să poată fi pilotat în condiţii de siguranţă) prin 5000 de picioare (n.r. 1524 metri).
TS: […]Fox Tango 111 să mă anunţaţi la ieşirea din zonă.
AI: Vă anunţ
TS: […]Tango 111 se aprobă ieşirea din zonă, în continuare monitorizaţi frecvenţa Bucureşti informare pe 136575 sau 136225.
AI: Afirmativ
TS: 136225
TS: Confirm. Monitorizaţi 129 cu 4. Zbor plăcut!
TS: […]Tango 111 puteţi urca mai sus?
TS: Confirm, că singura variantă ar fi 129 cu 4 […] 124 cu 1, 127075.
TS: […]Tango 111, dacă zburaţi VFR (n.r. zbor după reguli vizuale; se foloseşte atunci când vizibilitatea permite pilotului să se ghideze după ceea ce vede), s-ar putea să nu vă vectorizeze.
TS: […] Tango 111? Turnul Sibiu. (n.r. turnul de control încearcă să ia legătura cu avionul pilotat de Adrian Iovan, dar acesta nu mai răspunde)
Doi oameni au murit în urma accidentul aviatic produs, ieri, în România. Printre aceştia se numără şi pilotul avionului, Adrian Iovan, dar şi un medic rezident. Aeronava de mici dimensiuni care a aterizat forţat într-o zonă muntoasă din judeţul Cluj avea la bord şapte persoane. Toţi erau medici şi mergeau la Oradea pentru o intervenţie de prelevare de organe.
Adrian Iovan avea 55 de ani şi avea o experienţă de peste 16.000 de ore de zbor.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro