Marea Moschee din Shadian, una dintre cele mai mari și mai grandioase lăcașuri de cult musulmane dinn China, domină micul oraș de la care își trage numele, în sud-vestul provinciei Yunnan.
Până anul trecut, complexul de 21.000 de metri pătrați era format dintr-o clădire mare, cu o cupolă verde, împodobită cu o semilună, flancată de patru cupole mai mici și de minarete înalte. Imaginile din satelit din 2022 arată pavilionul de intrare decorat cu o semilună mare și o stea realizată din dale negre.
Fotografiile, imaginile din satelit și relatările martorilor din acest an arată că domul a fost îndepărtat și înlocuit cu un acoperiș de pagode în stil chinezesc Han, iar minaretele au fost scurtate și transformate în turnuri de pagode. Este vizibilă doar o urmă slabă a plăcilor cu semilună și stea care marcau odată terasa din față a moscheii.
Cealaltă moschee emblematică din Yunnan, Najiaying, situată la mai puțin de 160 de kilometri de Shadian, a fost, de asemenea, recent, lăsată fără elementele islamice, în cadrul unei renovări.
În 2018, guvernul chinez a publicat un plan de cinci ani privind „sinizare a islamului” (sinizarea este procesul de aliniere culturală la practicile, tradițiiile și legile chineze, n.r.). O parte a planului era de a rezista „stilurilor arhitecturale străine” și de a promova „arhitectura islamică … care este plină de caracteristici chinezești”. Un memorandum al Partidului Comunist Chinez care a făcut obiectul unor scurgeri de informații arată că autoritățile locale au fost instruite să „adere la principiul de a demola mai mult și de a construi mai puțin”.
Ruslan Yusupov, un antropolog de la Universitatea Cornell, care a petrecut doi ani în Shadian pentru cercetări pe teren, a declarat: „Sinizarea acestor două moschei de referință marchează succesul campaniei. Chiar dacă în sate au mai rămas mici moschei în stil arab, va fi dificil pentru comunitățile locale să conteste sinizarea lor”.
Hannah Theaker, istoric al Islamului în China la Universitatea din Plymouth, a declarat că campania de sinizare a moscheilor a progresat „provincie cu provincie”, Yunnan, una dintre cele mai îndepărtate provincii de Beijing, fiind abordată ultima. „Până în 2023, exista sentimentul în rândul comunităților că sinizarea arhitecturală va ajunge și la faimoasele moschei din Yunnan, fiind ultimele moschei majore nesinizate din China.”
Ma Ju, un activist chinez musulman Hui stabilit la New York, a declarat că renovările reprezintă „un mesaj clar de distrugere a religiei și a etniei voastre”.
Construită pentru prima dată în timpul dinastiei Ming, Marea Moschee din Shadian a fost distrusă în timpul revoluției culturale, în timpul unei revolte cunoscute sub numele de incidentul Shadian, în care Armata Populară de Eliberare a reprimat o revoltă a musulmanilor Hui din zonă. Se estimează că peste 1.000 de persoane au fost ucise.
Marea Moschee a fost ulterior reconstruită și extinsă cu sprijinul guvernului. Designul său s-a bazat pe Moscheea Profetului din Medina, Arabia Saudită, unde se crede că este îngropat Mahomed. Are trei săli de rugăciune și o capacitate de 10.000 de credincioși.
Hui sunt o minoritate etnică chineză musulmană, majoritatea membrilor săi trăind în vestul Chinei. Există peste 11 milioane de Hui, potrivit recensământului din 2020, o populație similară cu cea a uigurilor.
Yusupov a declarat că nivelul de dezvoltare al moscheilor Shadian și Najiaying reprezintă „capacitatea musulmanilor de a recâștiga spațiul religios și islamic după revoluția culturală”. În era Xi Jinping, includerea musulmanilor chinezi în spațiul național se întâmplă prin afectarea sau desfigurarea acestor lăcașuri de cult.
Un musulman Hui care s-a opus reamenajării moscheilor a declarat: „Moscheea Shadian este foarte importantă pentru toți musulmanii, nu doar în Shadian. Este o mare pierdere.”
„Am vrut doar să ne păstrăm ultima fărâmă de demnitate, pentru că, cu excepția Shadian și Najiaying, fiecare [moschee] din țară a fost modificată”, a spus bărbatul, care a părăsit între timp China și care a cerut să rămână anonim din cauza temerilor pentru siguranța sa.
Musulmanii din Shadian nu au organizat proteste similare atunci când moscheea lor a fost închisă pentru sinizare anul trecut. Acest lucru s-a datorat faptului că au fost foarte atenți la evenimentele din Najiaying, spun foștii rezidenți.
„De atunci, oamenii din Shadian și-au dat seama că guvernul are o putere foarte mare de a controla totul”, a declarat un fost angajat al moscheii din Shadian care a părăsit China în 2021. „Dar oamenii nu sunt mulțumiți de faptul că guvernul îi obligă să schimbe stilul moscheii… Majoritatea prietenilor mei au părăsit Shadian. Au spus că nu putem supraviețui”.
Marea Moschee din Shadian pare să se fi redeschis în aprilie, la timp pentru sărbătoarea Eid. O înregistrare video din interiorul sălii de rugăciune arată că au fost instalate mai multe camere de supraveghere. În 2020, comitetul care administrează moscheea a refuzat o solicitare a autorităților de a instala camere de supraveghere, a declarat fostul angajat.
Cinci surse cu cunoștințe despre mediul local din Shadian au declarat că au fost distribuite difuzoare wireless în gospodării pentru a transmite chemarea la rugăciune, întrucât apelurile publice sunt în general interzise, ceea ce ridică îngrijorări cu privire la supraveghere.
Planul de sinizare a moscheilor din China este considerat acum ca fiind în mare parte finalizat, dar este doar o parte din planurile Beijingului de a modela religia, în special islamul, pentru a se potrivi cu ideologia guvernului. În februarie, Beijingul și-a înăsprit reglementările privind exprimarea religioasă pentru a se asigura că religiile „aderă la direcția de sinizare”. Mai multe autorități locale interzic deja accesul persoanelor sub 18 ani la moschei, iar în Najiaying, minorilor le este interzis să țină post.
„Campania de sinizare a islamului nu s-a referit niciodată doar la aspectul moscheilor”, a declarat istoricul Theaker.