Boeing P-8 Poseidon este cel mai sofisticat avion de vânătoare de submarine şi detectare de nave din arsenalul Statelor Unite. Aeronava americană este evaluată la 397 de milioane de euro și poate plasa în apă geamanduri sonore pentru a detecta vase inamice. De asemenea, este echipată cu un radar sofisticat, de tip APY-10.

Boeing P8 Poseidon. Foto: Epa

În ziua când Moskva, cea mai importantă navă din flota rusă a Mării Negre, a suferit daune catastrofale pe care Ucraina susține că le-a provocat, aeronava americană se afla la aproximativ 160 de kilometri de nava amiral.

Rusia a confirmat a doua zi, pe14 aprilie, că Moskva s-a scufundat, însă a negat că a fost lovită rachetele forțelor ucrainene, evocând un incendiu la bord care ar fi provocat detonarea muniţiei. La bordul navei se aflau 510 de oameni, însă se știu puține informații despre soarta lor, pentru că Rusia neagă că au fost victime. Încep însă să apară mărturii ale părinților care își caută copiii care se aflau la bord.

Nava Moskva, într-un exercițiu militar în Marea Neagră, pe coasta Crimeei, pe 18 februarie 2022 (foto EPA)

În orice caz, scufundarea navei amiral a redus probabilitatea unui asalt rus de pe mare, la Odesa.

Deși principalele capacităţi ale aeroavei americane sunt clasificate, experţii au estimat anterior că P8 Poseidon poate cartografia o zonă radar transversală de 10.000 de metri pătraţi de la o distanţă de 354 de kilometri, ceea ce înseamnă că Moskva se afla în raza de acţiune a aeronavei în ziua când s-a scufundat.

Traseul aeronavei americane de patrulare maritimă

P8 Poseidon a decolat la 13 aprilie de la baza aeriană navală Sigonella, în Sicilia, şi s-a îndreptat către Marea Neagră. Aeronava a survolat Balcanii şi Bulgaria, după care a ajuns în zona coastei României la Marea Neagră după-amiaza, potrivit site-ului FlightRadar24.

Ultima poziţie înregistrată a avionului american de spionaj este Valea Nucarilor, în România, la aproximativ 20 de kilometri de frotiera cu Ucraina, la ora 17.27, ora României.

La acel moment, P8 Poseidon se afla la mai puţin de 160 de kilometri de locul în care se afla crucişătorul Moskva şi a „dispărut” de pe monitoarele FlightRadar24, ceea ce înseamnă că a coborât de la altitudinea de aproximativ 8.840 de metri la aproximativ 6.320 de metri.

Locul în care s-a aflat Boeingul P8 Poseidon în următoarele două ore şi 56 de minute este necunoscut.

Avionul a „reapărut” la ora 20:23, ora României, în timp ce zbura către coasta Mării Negre, la Casimcea, o comună din județul Tulcea, la aproximativ 60 de kilometri de ultima poziţie documentată.

Traseul aeronavei pe 13 aprilie Foto: The Times

Potrivit unor experţi în apărare, acest tip de aeronavă îşi opreşte de obicei dispozitivul care-i înregistrează locul în care se află, atunci când intră într-o zonă de conflict.

Avionul a „dispărut” de pe radar cu mai puțin de 2 ore înainte ca Moskva să fie lovită

După 19 minute, P8 Poseidon a „dispărut” din nou de pe radar şi a „reapărut” 42 de minute mai târziu în apropiere de Abrud, în sudul României, la ora 21:24, de unde a pornit înapoi către Sigonella.

Primele rapoarte care anunțau lovirea Moskva au apărut la ora 22:42, ora României, când un voluntar cu legături cu armata a postat un mesaj pe Facebook.

Mai târziu, joi, la ora 00:31, ora României, guvernatorul ucrainean al Odesei a confirmat în mod oficial atacul.

Luna asta, secretarul american al Apărării Lloyd Austin a recunoscut că Statele Unite oferă informaţii clasificate armatei ucrainene în regiunea Donbas.

Amelia Smith, un analist independent de date aviatice din SUA, a declarat că prezența unui P8 pe 13 aprilie a fost neobișnuită, dar „nu total ieșită din comun”. Ea a spus că în acea zi erau ceva mai multe avioane americane care zburau deasupra coastei Mării Negre.

 
 

Urmărește-ne pe Google News