„Sunați la 112 doar când aveți o urgență sau dacă cineva se află într-o situație de urgență!”, a transmis Inspectoratul Județean de Poliție Caraș-Severin, printr-un comunicat în care polițiștii au relatat cazul bărbatului supărat că nu poate să-și sune soția pe Facebook.
Cetățeanul nu a fost amendat, dar a primit o avertizare. „Acesta a fost consiliat de către polițiștii Centrului Operațional și avertizat cu privire la utilizarea serviciului pentru apeluri de urgență 112”, mai scriu polițiștii cărășeni.
Oamenii legii mai spun în comunicat că se confruntă adesea cu apeluri abuzive la 112. „Românii mai sună la numărul unic de urgență să se plângă și de faptul că le-a picat curentul sau chiar de modul în care sunt serviți în restaurante ori de zgomotul produs de aerul condiționat din magazine”, se arată în informarea transmisă de IPJ Caraș-Severin.
Numărul unic de apel 112 este gratuit, pus la dispoziţia cetăţeanului de către toţi operatorii de telefonie fixă sau mobilă, pentru situaţiile de urgenţă ce ameninţă siguranţa cetăţeanului şi a bunurilor acestuia, siguranţa naţională şi alte cazuri prevăzute de lege.
Conform legii, alertarea falsă sau nejustificată a 112 poate fi sancționată cu amenzi cuprinse între 1.500 și 5.000 de lei și, în cazul apelării abuzive, cu amenzi între 500 și 1.000 de lei.
Până acum, în 2021, la nivelul județului Caraș-Severin au fost primite 5.016 apeluri prin SNUAU 112, dintre care 613 au fost abuzive și alertări false, pentru care polițiștii au dat amenzi de peste 600.000 de lei.
Sfaturile polițiștilor
• apelarea prin sistemul naţional Apeluri de urgenţă 112 trebuie făcută numai în cazuri de urgenţă, care necesită intervenţia promptă a structurilor de poliţie pentru soluţionarea evenimentului;
• este important ca indiferent de situaţia în care vă aflaţi, să vă păstraţi controlul şi să răspundeţi la întrebările pe care vi le adresează operatorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale sau al dispeceratului de poliţie, pentru a scurta timpul de culegere a datelor necesare efectuării intervenţiei de către structura competentă;
• este important să comunicaţi cu exactitate timpul şi locul producerii evenimentului, numărul şi semnalmentele persoanelor implicate, numărul camerei/apartamentului, intersecţii, cartiere, străzi apropiate, obiective din zonă etc.;
• nu abuzaţi de acest număr de telefon fără motiv real, nu apelați numărul de urgență pentru a face glume, farse, pentru a adresa injurii operatorilor, pentru a solicita diverse informații care nu fac obiectul unei intervenții de urgență (starea vremii, mersul trenurilor, ora exactă, date de contact ale autorităților sau probleme tehnice la diferite rețele de socializare, precum în cazul prezentat anterior);
• nu sunați la 112 pentru probleme non-urgente! Apelurile non-urgente reprezintă acele situații în care nu este nevoie de intervenția imediată a echipajelor Ambulanței, Poliției, Pompierilor sau ale Jandarmeriei. Apelarea nejustificată a numărului 112 poate costa viața unei persoane aflate în pericol. În timp ce operatorul se ocupă de un apel non-urgent, pe linie poate aștepta o persoană care are într-adevăr nevoie de ajutor!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro