Un consumator din Ploiești acuză că măsurile luate de autorități pentru a stăvili scumpirile cauzate de liberalizarea pieței de energie de la 1 ianuarie nu au efect.

Abonatul reclamă că a primit trei oferte de la Electrica, însă cea mai „bună” ofertă este, de fapt, o scumpire cu 13,69% față de prețul de la 31 decembrie 2020.

Până la finalul anului trecut, prețul pe care îl avea pe fiecare kWh consumat era de 0,657 de lei, spune acesta. De la 1 ianuarie, tarifarea s-a făcut la 0,747 de lei pe kWh.

Reducere de doi bani

Între timp, Electrica a trimis trei oferte de contract:

  • Concurențială Stabil 30 – cu 0,747 de lei pe kWh;
  • Concurențială 3 în 1 – 0,822 de lei pe kWh;
  • Serviciu Universal – 0,761 de lei pe kWh.

Diferența între cel mai mic preț și prețul serviciului universal este sub doi bani pe fiecare kilowatt consumat.

„De ce să mai semnez contract?”

Acesta acuză că autoritățile au dat de înțeles că în urma semnării unui contract concurențial prețul va fi mai mic sau egal cu cel primit până în decembrie.

„La TV, în lunile ianuarie și februarie au spus că prețul în urma semnării contractului concurențial va fi exact cât era până la 31.12.2020. De ce să mai semnez contract, când prețul la liber este la fel cu cel din cel mai ieftin contract?”, întreabă acesta.

Ce spune Electrica

Libertatea a solicitat un punct de vedere oficial companiei.

Reprezentanții companiei spun că până la 1 ianuarie prețurile erau reglementate de Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE), care ordona anumitor producători din surse hidro, nuclear și pe cogenerare să aloce cantități destinate consumatorilor casnici, limitând profitul la 5% din suma costurilor justificate.

Compania dă vina pe costurile mai mari cu achiziția energiei pe bursa de profil.

Prețurile de furnizare a energiei electrice la clienții casnici sunt stabilite, la momentul actual, în condițiile pieței libere de energie, la construirea lor contribuind, în principal, prețul la care energia electrică este achiziționată de furnizori de pe piața angro, stabilit în mod liber de producători.

Electrica Furnizare:

Sediul Electrica Furnizare din Capitală| Sursa foto: electricafurnizare.ro

Scandalul liberalizării

Prin liberalizarea de la 1 ianuarie, prețul energiei electrice ar fi urmat să crească cu procente între 13% și 26% pentru românii care beneficiază de serviciul universal.

Pentru a evita aceste scumpiri, trebuia ca abonații să semneze noi contracte cu furnizorii, pe piața liberă.

Dar autoritățile și-au dat seama că, în acest mod, au pus milioane de români pe drumuri la ghișee la început de an, în timp de pandemie.

5,7 milioane de români, față în față cu scumpirile

Potrivit datelor ANRE, din cei 8,7 milioane de clienți casnici din România, sub 3 milioane erau pe piața concurențială în decembrie 2020, în timp ce 5,7 milioane beneficiau de preţuri reglementate de stat. Aceștia din urmă sunt cei asupra cărora se aplică liberalizarea.

Astfel, ANRE a obligat furnizorii printr-un ordin din luna ianuarie să ofere consumatorilor cel mai mic preț. De asemenea, furnizorii erau obligați să ofere un discount între prețul privind serviciul universal și oferta concurențială.

ANRE nu a răspuns până acum solicitării Libertatea de comentare a situației.

În data de 8 februarie, ANRE anunța acțiuni de control la furnizorii de energie electrică pentru a verifica modul în care aceștia pun în practică dispozițiile privind liberalizarea.

Electrica susține că ofertele transmise consumatorilor respectă cerințele ANRE, adică includ oferta de serviciu universal, oferta concurențială cu valoarea cea mai mică și o ofertă concurențială alternativă.

Ministrul energiei anunța prețuri mai mici pe piața liberă

Ministrul energiei, Virgil Popescu | Foto: Hepta

Virgil Popescu, ministrul energiei, susținea în luna decembrie că cei nemulțumiți pot semna contracte pe piața liberă, unde sunt prețuri mai mici.

„Oamenii ar trebui să se uite pe site-ul ANRE, la comparatorul de preţuri, şi să-şi aleagă oferta cea mai bună. Eu am spus acum vreo două săptămâni, în momentul în care Hidroelectrica a anunţat o ieftinire cu 4% a preţului la energie electrică de la 1 ianuarie, că oricine nu este mulţumit de furnizorul actual îşi poate alege un furnizor din piaţa concurenţială, respectiv poate să se mute la Hidroelectrica, care până acum oferă cel mai mic preţ”, spunea Popescu, în decembrie, potrivit Agerpres.

Ministerul Energiei nu are însă competențe de verificare a prețurilor.

Popescu anunța în februarie că „așteaptă cu interes” factura lunii februarie pentru a vedea dacă furnizorii se țin de promisiuni, potrivit Economica.net.

„Mă aştept să văd o scădere de preţuri în februarie”, spunea el.

Ministerul Energiei este principalul acționar al Electrica, cu 48,79% din acțiuni.

Electrica, în mijlocul controverselor

Nu este prima oară în acest an când Electrica se află în centrul controverselor.

Consiliul Concurenței a efectuat miercuri inspecţii inopinate la sediile companiilor Electrica şi CEZ, suspectând practici anticoncurenţiale privind blocarea migraţiei consumatorilor de la un furnizor la altul, în contextul liberalizării pieţei, potrivit Agerpres.ro.

În luna ianuarie, Libertatea scria că Electrica are 122 de directori și 179 de șefi de serviciu în organigrama filialei sale de distribuție. Compania a schimbat atunci titulatura de „director” în cea de „manager”.

Urmărește-ne pe Google News