Cuprins:
Manifestul unui licean din Brașov
Un elev de clasa a 10-a care studiază la un colegiu de renume din Brașov susține că asta se întâmplă pentru că „sistemul de învățământ românesc din ziua de astăzi este foarte departe de ceea ce ar trebui sa fie, din toate punctele de vedere”.
„Școala, simt eu că nu învață copiii mare lucru, din mai multe motive:
- majoritatea profesorilor sunt pe ideea „dă-i să meargă” și „sunt plătit să parcurg (x) materie în (y) timp”.
- în momentul în care toate orele sunt pe aceeași frecvență plictisitoare și lipsită de orice fel de informații captivante, copiii (cel puțin eu) se întreabă: „la ce îmi vor folosi aceste informații în viitor?”. Părinții răspund „o să înțelegi tu, îți dezvoltă creierul”. Au dreptate, nu? În teorie da, în practică…nu.
- din cauza faptului că greșelile la tablă sau la ascultare sunt pedepsite cu note proaste, minusuri și așa mai departe, școlile își „eșuează” elevii foarte grav.
- copiii nu sunt atrași să simtă și să gândească „mamă, ce-mi place principiul I al termodinamicii, hai să învăț mai multe”, când la orele de fizică din clasa a 10-a ți se prezintă niște informații de care nu ai auzit în viata ta, se așteaptă să întelegi din prima, după care se trece la probleme de bac. Vi se pare normal? Mie nu.
- ca urmare, eu gândesc în felul următor: „hai să încerc să citesc lecțiile, că poate înțeleg ceva și după aceea mă chinui cu niște probleme că altfel iau 2 la test sau mă scoate la tabla și tot 2 iau. Pentru că asta e singura opțiune pe care o am…”, precizează elevul din Brașov.
„Profesorii nu dau doi bani pe elevi”
Elevul critică lipsa de interes a profesorilor față de elevi și modul în care aceștia predau.
„Simt că majoritatea profesorilor nu dau doi bani pe elevi. Nu-i interesează dacă elevii sunt interesați de ce anume se predă sau dacă înțeleg ce se predă.
Majoritatea profesorilor nici măcar nu încearcă să facă materia ușor de înțeles, cu exemple simple, digerabile, imaginabile. NU. Profesorii tratează materia ca atare. Cine a înțeles bine, cine nu, iar bine!”, scrie acesta.
Dascălii nu fac materia clară și accesibilă, iar pe cei care nu înțeleg îi tratează cu indiferență. În schimb, pun repede note mici și fac comentarii jignitoare atunci când elevii greșesc, ceea ce descurajează participarea la ore.
„Observ o lipsă de interes profundă din partea profesorilor. Dar, când vine vorba de dat note mici, aproape niciun profesor nu se „reține”.
Mă deranjează și comentariile inutile ale profesorilor în momentul în care un elev nu a înțeles ceva sau a înțeles greșit, sau a spus ceva greșit la ore. De prea multe ori se fac comentarii care îi fac pe elevi să se abțină de la a mai participa la ore, pentru a nu fi umiliți sau pedepsiți.”, continuă liceanul.
Cu toate acestea, profesorii cer respect, deși nu îl oferă înapoi: „Dar, în același timp vin și ne cer nouă respect, că până la urmă, li se cuvine, nu?”
E nevoie de schimbare
Elevul subliniază că sistemul nu este adaptat nevoilor individuale ale elevilor.
„Mi se pare o mare greșeală să pui toți copiii la grămadă să învețe aproape aceleași lucruri, când unul va deveni doctor, iar altul va fi șef de șantier.
Dacă tot ne țin 6-7, uneori 8 ore pe zi la școală, ar trebui să implementeze o parte de dezvoltare personală obligatorie, fiindcă altfel ne incapacitează pe viață.(…)
Mă uit și la colegii mei, cei mai mulți dintre ei au ajuns prizonierii acestui sistem oribil de învățământ. Am realizat, din interacțiunile mele cu unii dintre ei, că nu au socializat prea mult în viața lor, nici nu au prea ieșit pe afară, la aer liber.
Școala ar trebui să fie DISTRACTIVĂ. Sau cel putin interesantă, dacă se așteaptă cineva ca acești copii să rămână cu ceva folositor după 12 ani de studiu.”, continuă elevul din Brașov.
Școala ar trebui să fie mai interesantă și captivantă pentru a-i motiva pe elevi să învețe din plăcere, nu din frică pentru note.
„Altfel, majoritatea vor merge în continuare pe ideea de frică și vor învăța pentru note, nu pentru ca le place sau îi intereseaza ce învață.
Școala trebuie făcută ușor de înțeles și captivantă, altfel nu va avea niciun efect asupra generațiilor următoare. Hai să fim serioși, câți copii se vor face avocați, doctori sau vor ajunge academicieni?”, a mai scris liceanul.
El susține că majoritatea elevilor ajung să fie „prizonieri” ai unui sistem care nu le dezvoltă abilități utile, iar dacă nu se schimbă nimic, majoritatea vor rămâne „analfabeți funcționali”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Huan • 08.01.2025, 19:17
Numiți o instituție în această minunată tara lăudată care funcționează sau va funcționa bine. Nu exista și nu va mai exista nimic în această tara.
DanielNuPreaFericitul • 08.01.2025, 17:52
L-as corecta putin pe elevul acesta : PARINTII sunt cei care ii incapaciteaza pt ca : -le-a intrat in cap ca scoala trebuie sa ofere personalizat o educatie conforma cu aspiratiile, talentele native ale copilului, chestie, evident, imposibila;-militeaza pt cat mai mult timp liber pt copil in detrimentul orelor de scoala, evident, spre a avea timp sa poata plimba copilul dintr-un capat al orasului in celalalt capat la tot felul de cursuri inutile si, care, ce sa vezi, mai degraba il streseaza pe copil si inca nu am auzit pe nimeni cat de benefic, cat de mult i-a folosit in viata si ce cariera de succes a avut un astfel de copil;-sustin prezenta in scoli, intr-un stat declarat laic si nu religios, de la clasa zero pana la clasa a XII-a a pseudomateriei numita Religie din care chiar ca nu invata nimic, nici macar sa scada bullying-ul dintre ei, ci doar consuma din numarul total de ore;-insista pe zile libere/vacante/punti cat mai multe, -nu pricep ca tema pt acasa=studiu individual.