„Avionul nu ar fi trebuit să cadă. El are absolut tot ce trebuie ca să zboare ca un avion de linie. Faptul că e considerat ca un ‘coşgiuc zburător’, mă gândeam dacă eu arăt a mort atunci când sunt în acest avion. M-aş urca încă 20 de ani în el, pentru că este un avion sigur”, a povestit specialistul la Antena 3.
Acesta a adăugat: „În afara aparaturii de bord, aparatul are şi dotări exterioare pentru degivrare a planurilor, a ampenajului vertical şi orizontal sau a elicelor. Sistemul de degivrare are două manete care prin apăsare introduce aer cald în instalaţia de încălzire a carburatorului. Dacă givrajul era intens, pasagerii din avion, trebuia să audă cum cădea gheaţa în fuselaj”.
Mihai Şerban a mai spus cu convingere: „Metoda de a scăpa de gheaţă este de a coborî la o altitudine unde temperaturile sunt mai ridicate. În mod normal, motorul nu se opreşte din cauza gheţii. Când apare fenomenul de givraj, pilotul trebuie să mărească volumul motorului. Eu am zburat în givraj major şi am reuşit să-l degivrez. Mi s-a părut ciudat că acel controlor de trafic i-a permis coborârea în acea zonă, pentru că înălţimea de siguranţă la munte este de 1000 de metri. Nu ar fi trebuit să fie sub această înălţime de 2600 de metri, întrucât muntele avea deja 1600 de metri”.
„Sunt revoltat şi mă simt trădat în meseria mea. Nu m-am gândit niciodată, că în spatele meu, un sistem care e făcut să mă salveze, nu va funcţiona. (…) Avionul a avut două GPS-uri, dar serviciile de la sol nu ştiu ce să ceară şi ce să primească”, a încheiat fostul pilot.
Chestionat asupra cauzei accidentului, Mihai Şerban a punctat: „Din punct de vedere profesional nu se poate comenta zborul lui Iovan, nici pro, nici contra. Trebuia să fi fost în avion ca să judeci. Acum, dacă e să-mi exprim o părere personală, eu m-aş fi întors la Sibiu, aş fi coborât la verticala aeroportului şi la 1500 de metri aş fi ieşit sub plafon şi mă uitam la planuri şi la elici să văd dacă mai e gheaţă. Dacă nu mai aveam, continuam cum a vrut să facă el, către Oradea. Dacă mai era gheaţă, făceam o aterizare, mai stăteam o jumătate de oră şi vedeam ce facem. În cabină însă lucrurile se întâmplă altfel, la rece e altceva”.
Citeşte şi: „IMAGINI din INTERIORUL AVIONULUI MORŢII, aşa cum arăta ÎNAINTE DE TRAGEDIE!”
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro