Prin proiectele dezvoltate în cadrul Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, Cristian Hatu a format profesorii de fizică și chimie din țară să își schimbe modul de predare – cu creta în mână, de la tablă – și să adopte metoda investigației. Crede că un pas firesc ar fi ca și profesorii de matematică să-și schimbe metodele de predare, scrie Școala 9, o platformă publicistică având ca temă educația, fondată și finanțată de BRD, dar scrisă de jurnaliști independenți.
„Există ideea că mintea elevului e ca o tablă pe care s-a scris toată înțelegerea copilului de până atunci. Și vine profesorul și șterge tabla respectivă și scrie el cum e corect. Nu e deloc așa. Tu, ca profesor, trebuie să te duci în lumea elevului”, a explicat specialistul pentru Școala 9.
Matematica logică din manualele germane
A scormonit prin manualele de matematică ale altor țări care de mult nu mai pun elevii să memoreze formule, ci îi ajută să ajungă singuri la ele. Profesorii germani, de exemplu, îi învață pe copii să rezolve ecuațiile folosindu-se de reprezentarea unei balanțe.
Pe o parte erau cinci greutăți cu valoarea X și 7 de câte un kilogram și pe cealaltă erau 3 cu valoarea X și 5 de un kilogram și le arăta pas cu pas cum se întâmplă. Copiii înțelegeau de la început că trebuie să iei cinci din dreapta și din stânga de un kilogram, în dreapta nu mai ai niciun element cu numere naturale și mai rămân 3X în dreapta.
Noi ce învățăm: muți ce e cu X din dreapta în stânga și numerele în partea dreaptă a egalului. Unii poate înțelegeau, dar poate o bună parte nu pricepeau de ce e așa. Peste cinci-zece ani, câți mai rețineau din regula asta?
Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale
La lecția despre mediatoare, de exemplu, rezolvarea e ca un joc de origami: profesorii le cer copiilor să îndoaie o foaie de hârtie pe care e trasat un segment de dreaptă, suprapunând punctele A și B. Așa că înainte de a afla definiția mediatoarei (locul geometric al punctelor egal depărtate de extremitățile segmentului), copiii văd cu ochii lor cuta de pe hârtie și înțeleg mai bine noțiunea.
Un alt exemplu că tabla cunoașterii anterioare a copilului nu trebuie ștearsă, e modul cum poți avansa în materie folosindu-te de ce știau copiii înainte. „Ai învățat cum să afli suprafața unui dreptunghi. Plecând de la faptul că tu știi să afli suprafața unui dreptunghi, când se trece la palalelogram, nu îți spune profesorul care e suprafața, te pune pe tine să afli”, dă încă un exemplu expertul.
Citiți mai multe, pe Școala 9.