Producătorii clujeni au avut la bază un model de consum responsabil foarte popular în Finlanda. Scopul lui este să formeze comunități de clienți și producători. Carmen Leșe are o microfermă de ouă și a descoperit modelul Reko (prescurtarea de la „consum responsabil”, n.r.) inventat de Thomas Snellman, acum aproape doi ani.
Finlandezul a văzut că drumurile fermierilor și agricultorilor nu se mai întâlneau deloc cu cele ale clienților care cumpărau totul ambalat din supermarketuri. Așa au creat Reko în 2013 și de atunci au adunat în rețea peste 15 mii de producători din toate țările nordice care fiecare vinde în grupuri locale.
„Noi nu avem vânzare la liber, ca o piață”
Andreea Koronios produce împreună cu soțul ei grec ulei de măsline și avea nevoie de ceva asemănător. „Pentru produsul meu, piața nu e mediul oportun, fiindcă are prețul peste medie. Un ulei de măsline se poate găsi în supermarket cu 20 de lei, dar nu se compară calitatea cu ce oferim noi. Am încercat să merg în piața volantă de la Apahida sâmbăta câteva ore. M-am dus de câteva ori și am înțeles că produsul meu nu e pentru acel public”, povestește femeia care acum este și director de marketing ROA. Apoi, nici băcăniile nu au reușit să-i vândă produsul.
În urmă cu un an, în plină pandemie, când pur și simplu nu mai făcea față livrărilor online, Andreea și Carmen au pornit la drum. Au creat împreună cu alți cinci producători pagina de Facebook ROA Vânzare Directă. Și-au pus toți clienții pe care îi aveau împreună. Oamenii fac un comentariu în dreptul producătorului cu comanda de lapte, brânză, ouă, prăjituri, mezeluri, fructe, legume și spun în ce punct pot veni să o ridice.
„Ne vedem în parcări cu clienții noștri. În Cluj avem patru locații, în patru cartiere și acum, pe timp de iarnă, stăm 45 de minute într-un loc. Nu este vânzare la liber, noi nu avem vânzare propriu-zisă ca o piață. Sunt unii care vin curioși când ne văd, că suntem multe mașini, și ne întreabă dacă avem să le dăm produse. Noi nu aducem în plus, vrem să creăm o comunitate”, spune Andreea. Le explică oamenilor cum funcționează și îi îndeamnă să intre pe grup și să facă precomandă, să-și organizeze cumpărăturile ca nici ei, nici producătorii să nu facă risipă.
Când distribuitorii câștigă mai mult decât producătorii
Producătoarea crede că sistemul este avantajos pentru clientul care nu mai plătește costurile livrării, iar pe ea o ajută să-și planifice producția mai bine. În plus, scapă de intermediari.
„Băcăniile sau supermarketurile îți cer discounturi mari. Da, ai venituri mari rapid, dar când tragi linie… Un producător de la noi a observat la finalul anului că distribuitorii lui au câștigat mai mult decât el”, spune producătoarea.
Discounturile vânzătorilor sunt nejustificate uneori, eu nu pot să-ți dau ție gratis ca să vinzi tu.
Andreea Koronios, producător ulei de măsline, fondator ROA
ROA are la un an distanță, în portofoliu, peste 400 de produse de la 27 de producători, ca un mic supermarket. Andreea crede însă că marele avantaj principal este relația directă, clienții pot mânca mai proaspăt și mai sănătos.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro