Jurnaliștii de la publicația elenă scriu că românul Lucian Despoiu este implicat, prin firma sa Majoritas, în campania de comunicare a partidului guvernamental Noua Democrație încă dinainte de alegerile câștigate în 2019.
Problema constă în felul în care se desfășoară aceste campanii „țintite”, în care sunt folosite date personale sensibile ale cetățenilor greci, colectate prin intermediul unei platforme care nu este autorizată pentru astfel de activități în Grecia, scrie Newsbomb.
Modelul Cambridge Analytica
Practica a fost făcută celebră în urma scandalului Cambridge Analytica – firma britanică de consultanță politică ce obținuse acces la datele a milioane de utilizatori Facebook, fapt care a ajutat-o să creeze, printre altele, profiluri cuprinzătoare ale alegătorilor și să promoveze publicitate politică țintită, prin mesaje în favoarea republicanilor, la alegerile din Statele Unite, în 2016.
Pentru datele colectate, Cambridge Analytica a aplicat o serie de analize statistice, pretinzând că poate determina tipul de personalitate al utilizatorilor, astfel încât să le poată trimite mesaje direcționate, menite să le influențeze comportamentul la alegeri.
De pildă, în cazul unui utilizator care avea drept pasiune fotbalul și comenta în mod repetat pe Facebook despre meciuri sau jucători de fotbal, Cambridge Analytica îl „țintea” cu mesaje despre politicieni care participă la evenimente sportive, crescând astfel probabilitatea ca respectivii să le devină simpatici utilizatorilor interesați de sport și practicând în acest fel manipularea electoratului, notează publicația din Grecia.
Mesaje țintite
De acest tip de manipulare a electoratului este acuzată de jurnaliștii din Grecia și compania Majoritas, controlată de Despoiu, care vinde, potrivit site-ului său, „țintirea” personalizată a alegătorilor.
Cu cât se creează mai multe profiluri ale potențialilor alegători, cu atât eforturile de comunicare devin mai diverse și mai direcționate.
Site-ul companiei Majoritas:
Compania lui Lucian Despoiu precizează, pe site-ul său, că nu deține date colectate de Google, Facebook și Twitter – rețele sociale care, după scandalul Cambridge Analytica, au impus restricții privind utilizarea datelor personale ale cetățenilor în campanii politice.
- Majoritas Global este înregistrată în Hong Kong. Tot aici este înregistrată și Majoritas Insight, care deține compania cu același nume înregistrată în România, conform datelor de la Registrul Comerțului, publicate pe platforma specializată Termene.ro.
Chestionare politice și bonuri pentru benzină
O platformă cu care Majoritas colaborează oficial, scrie publicația din Grecia, este Questia, care se prezintă drept „o comunitate online ai cărei membri își exprimă opiniile onest și liber” și care „desfășoară cercetări sociologice și de piață cu ajutorul membrilor săi, pe care îi recompensează cu puncte și tichete-cadou pentru răspunsurile lor”.
Proprietarul Questia International SRL este Vlad Hațieganu, care este și administratorul Majoritas Insights SRL, așadar, partener al lui Lucian Despoiu.
Questia.gr, care a fost dezvoltată în 2018 – anul din care jurnaliștii greci susțin că datează și colaborarea lui Despoiu cu Noua Democrație -, își atrage utilizatorii inclusiv prin acordarea unor bonuri pentru combustibil, în valoare de 250 de euro.
Pe Facebook, grupul „Questia Greece – Winning Opinions” are peste 4.400 de membri, iar chestionarele trimise de platformă către cetățenii greci conțin inclusiv întrebări care privesc poziționarea politică a acestora. De exemplu:
- „Cum apreciați, în general, activitatea guvernului în ultimul an?”
- „La viitoarele alegeri naționale, care dintre următoarele scenarii este cel mai potrivit pentru tine?”
- „Care credeți că va fi rezultatul alegerilor proporționale simple?”.
Printre temele întrebărilor adresate de Questia către utilizatori se numără și probleme punctuale de actualitate, cum este cazul Evei Kaili, arestată la Bruxelles sub acuzația că a primit bani pentru a susține în Parlamentul European poziția Qatarului.
Ziariștii de la publicația din Grecia susțin că activitatea platformei este ilegală, întrucât aceasta nu este înregistrată în Registrul Organismelor și Societăților de Votare al Consiliului Național al Audiovizualului, după cum prevede legea elenă. Aceștia ridică semne de întrebare și referitor la legalitatea modului în care sunt colectate datele cu caracter personal.
Ce date „sensibile” se colectează
În politica de confidențialitate publicată pe site-ul Questia se menționează că platforma poate colecta „categorii speciale de date cu caracter personal («date sensibile»)”.
Apoi explică ce înseamnă date sensibile: „Date cu caracter personal care dezvăluie originea rasială sau etnică, opinii politice, convingeri religioase sau filosofice, calitatea de membru al comunității, date genetice, date biometrice, în scopul identificării în mod unic a unei persoane fizice, a stării de sănătate a acesteia sau a orientării sale politice”.
Libertatea a solicitat un punct de vedere din partea lui Lucian Despoiu, dar nu am primit niciun răspuns până la momentul publicării articolului. La rândul său, contactat de ziar, Vlad Hațieganu a răspuns că nu dorește să comenteze.
Cine este Lucian Despoiu?
Lucian Despoiu (44 de ani) este cunoscut în țara noastră drept fondator al platformei eJobs și, mai târziu, al companiei Majoritas, care oferă servicii de campanii digitale.
Majoritas a fost fondată în 2008 și, de atunci, conform site-ului oficial, „oferă o combinație unică de tehnologie, servicii și formare profesională, perfect potrivită pentru campanii digitale”.
„Ne mândrim cu faptul că lucrăm pentru guverne, politicieni și partide politice, ONG-uri locale, naționale sau internaționale și mișcări civice, precum și pentru organizații de afaceri care doresc să seteze agenda publică. Lucrăm într-o cultură a învățării și inovării continue, impulsionată de experiența noastră în desfășurarea de campanii în peste 40 de țări, începând cu 2008”, se mai arată pe site-ul companiei.
Lucian Despoiu, absolvent de Marketing la Academia de Studii Economice, a explicat pe profilul său de LinkedIn de ce a fondat această companie.
„Ascensiunea social media ca una dintre cele mai dinamice evoluții ale erei digitale a fost principalul declanșator care m-a determinat să mă gândesc la ceea ce ar fi necesar pentru a crea legături autentice între politicieni și cetățeni. Începând de atunci, m-am angajat să dezvolt fundația și instrumentele care ar aduce politicienii mai aproape de cetățeni și candidații mai aproape de alegători. Totul într-un mod transparent și responsabil”, a scris Despoiu.
Potrivit acestuia, a condus 25 de campanii politice în 15 țări, prin cele două companii ale sale, Majoritas și Kondiment. El susține că a lucrat pentru cinci președinți, nouă prim-miniștri, 20 de partide și diverse agenții guvernamentale din Europa, Africa, Asia și America.
Foto: Agerpres
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro