Singura sa șansă era să lanseze o rachetă pe orbită. Numai că singura sa rachetă rămasă a fost aproape de a face implozie.
Compania a fost salvată după ce un inginer de la SpaceX, Zach Dunn, a intrat în măruntaiele rachetei și a oprit colapsul acesteia, scrie Business Insider, care citează cartea „Liftoff‟ (Ridicarea – n.r.), scrisă de către Eric Berger, jurnalist la site-ul de știință și tehnologie Ars Technica.
Cartea detaliază o serie de episoade de la începuturile SpaceX, așa cum este cel în care o rachetă aproape a explodat în timp ce era transportată cu un avion-cargo sau altul în care SpaceX și-a lăsat inginerii pe o insulă fără mâncare, iar aceștia au ajuns în pragul revoltei.
Tancul de oxigen și valva problematică
Istoria SpaceX ar fi fost cu totul alta dacă un inginer al companiei nu repara o rachetă ce era gata să facă implozie.
Lansarea rachetei Falcon 1 urma să se facă din Insulele Marshall, în Oceanul Pacific. Două duzini de ingineri erau în avionul de marfă ce transporta racheta dinspre Los Angeles. Prima mare parte a drumului a fost liniștită.
Dar când avionul a început coborârea pentru aterizare au început să se audă zgomote puternice. Racheta intra în colaps.
Inginerii și-au dat seama că tancul de oxigen era afectat de diferențele de presiune. În principiu, „tancul respira printr-un pai‟, potrvit lui Berger.
Anne Chinnery, care manageria operațiunile de lansare la acel moment, a spus că s-a gândit că toți vor muri.
S-a târât în măruntaiele rachetei
Dar Dunn, care se alăturase ca practicant la SpaceX cu doi ani mai devreme, în 2006, și a devenit rapid inginer de propulsie, a salvat racheta și compania însăși.
Un alt inginer le-a cerut piloților să ducă avionul mai sus, unde e presiunea mai mică. Dar piloții au spus că nu au destul combustibil decât pentru a da un singur ocol pistei de aterizare.
Așa că manevra nu le-a adus decât 10 minute în plus.
Dunn i-a spus inginerului Mike Sheehan să îl țină de glezne și să îl tragă afară dacă racheta începe să explodeze. Dunn s-a băgat în secțiunea dintre prima treaptă a rachetei, cea masivă care o propulsează în aer, și secțiunea mai mică, ce ajunge pe orbită.
Acolo s-a târât până la tancul de oxigen, în timp ce părți ascuțite de metal îi zgâriau spatele. A deschis o valvă de presiune cu o cheie metalică și a auzit apoi șuieratul aerului ce intra în tanc.
Cu spatele zgâriat și în dureri
Apoi a strigat la Sheehan. Acesta a crezut că Dunn strigă după ajutor, așa că l-a tras rapid, ceea ce i-a provocat alte răni. „A durut ca naiba, dar eforturile lui Dunn au fost răsplătite‟, se arată în carte.
Personalul și-a reluat locurile, iar racheta a început să se „reumfle‟.
Deși racheta a supraviețuit drumului, aceasta trebuia reparată. Cu doar o săptămână înainte de lansare, echipa SpaceX a desfăcut-o, a înlocuit părțile afectate, a reparat altele și a reasamblat-o.
Explozie de bucurie după lansare
Apoi, pe 28 septembrie 2008, racheta Falcon 1 a fost lansată. Totul a mers strună, iar aceasta a ajuns pe orbită.
În camera de control toată lumea a izbucnit, i-a spus Dunn autorului cărții.
„Am devenit absolut sălbatici. Am sărit peste tot. Ne îmbrățișam unii cu alții. Urlam. O a fost o celebrare‟.
SpaceX a demonstrat că rachetele sale sunt bune, iar compania a primit ulterior destule contracte.
Dunn a mai rămas la SpaceX pentru un deceniu și a ajuns vicepreședinte senior pentru producție și lansări. Anul trecut, acesta a părăsit compania pentru a superviza producția la Relativity Space, o firmă care vrea să automatizeze producția de rachete prin printare 3D.
Elon Musk are o avere estimată în timp real la 165,1 miliarde de dolari, potrivit revistei americane Forbes. Acesta este acționar la producătorul de mașini electrice Tesla, compania spațială SpaceX.
De asemenea, Musk deține și The Boring Company – care vrea să revoluționeze traficul în marile orașe prin realizarea de tuneluri, Open AI – un laborator care cercetează inteligența artificială și Neuralink – companie care vrea să implanteze cipuri în creierul uman.