Profitând de faptul că mai toată lumea are smartphone, el vrea să utilizeze tehnologia actuală pentru a moderniza sistemul 112.
A avut acest vis încă de mic, dar pe atunci voia să folosească unde radio. Acum vrea să utilizeze puterea internetului, combinată cu rețelele de telefonie mobilă și aplicațiile de smartphone.
Aplicația se numește 9112Pass, iar numele ei vine din combinația celor mai celebre numere de urgență din lume, respectiv 911 din SUA și 112 din Uniunea Europeană.
Un Waze pentru urgențe
Aceasta ar urma să funcționeze într-un mod similar cu aplicația Waze de la Google.
Numai că, în loc de trafic, vor fi încărcate în sistem urgențe. Operatorii vor putea alege ce fel de resurse alocă, de la ambulanțe la pompieri, în funcție de urgență.
Algoritmul va alege ce echipaje să fie trimise, pentru a le găsi pe acelea care pot ajunge cel mai rapid.
În anul 2016, el și-a prezentat ideea autorităților, iar răspunsul acestora a fost pozitiv. Între timp, totul s-a blocat.
Campanie de strângere de fonduri
Acum Andrei a demarat o campanie de strângere de fonduri pe Indiegogo, un site specializat în astfel de colecte, pentru a realiza sistemul.
Costul total este de 250.000 de dolari, adică 223.000 de euro.
După realizarea sistemului, el vrea să îl ”doneze” și altor state, precum India, care se confruntă cu același gen de probleme ca ale României.
Cum va funcționa
”Ce îmbunătățiri aduce 9112Pass? O reorganizare completă a sistemului de urgență: din eventualitatea lipsei de fonduri, am conceput sistemul în așa fel încât orice șofer al echipajului de urgență să poată folosi telefonul personal pentru autentificare în sistem: utilizator, parolă, numărul de înmatriculare al vehiculului.
Se va crea un timestamp (un cod care să arate momentul exact – n.r), un log (jurnal – n.r.) cu perioada în care utilizatorul a fost autentificat în sistem, pentru a preveni folosirea abuzivă a sistemului (pe o mașină personală, de exemplu) dar și pentru un bun management de resurse”, a explicat Andrei Marinescu, pentru Libertatea.
Ca la ridesharing
Odată autentificați în sistem, ca și în cazul aplicațiilor de ridesharing, șoferii echipajelor de urgență vor avea o harta goală.
În momentul în care cineva trimite o solicitare la 112 aceasta poate fi însoțită de poze și/sau filmulete și/sau apel vocal/video, iar operatorul poate vedea în acele înregistrări detalii pe care persoana le poate omite.
De aici, operatorul poate aloca o singură resursă, precum o ambulanță. Sau, în cazul unui incediu, poate aloca multiple resurse: pompieri, ambulanțe, SMURD, poliție etc.
Sistemul decide cine se duce
Operatorul selectează tipul de vehicul și numărul de unități pe care le dorește alocate cazului. Sistemul alege automat, în baza unui algoritm, acele unități care vor ajunge cel mai rapid la adresa.
Odată alocate aceste resurse, prin apăsarea unui buton echipajele alese vor primi pe telefonul șoferului alertă, cu destinația deja setată.
Toate mașinile din drumul ambulanței vor primi notificări pentru a se da la o parte
”Mașina intră automat în modul «în misiune» ceea ce înseamnă că șoferii civili de pe o rază de 500 de metri vor primi notificarea și traseul respectivului echipaj de urgență, pentru a putea crea un culoar de trecere.
Astfel, 9112Pass permite operatorului să aloce resursele necesare chiar și în mai puțin de 10 secunde de la primirea cazului.
În plus, ambulanțele, vor putea alege spitalul la care vor transporta pacientul. În UPU (Unitatea de Primiri Urgențe – n.r.), pe un ecran, vor fi afișate respectivele ambulante în modul următor: tip (ambulanță/SMURD), timp estimat în care ajung la UPU, culoare cod, diagnostic inițial”, mai arată Andrei Marinescu.
Medicii vor fi avertizați ce urgențe sosesc la spital
Paramedicul poate transmite poze sau filmulețe în fișa pacientului, pe care UPU le poate vedea și, eventual, interveni telefonic. Totodată se poate pregăti pentru pacient tot ce este necesar până când acesta ajunge la spital.
În plus, un medic specialist poate intra în legătură directă cu paramedicul pentru a-i acorda sprijin într-un anumit caz, dacă acele informații și proceduri sunt cruciale în a salva viață pacientului.
Lăudat și apoi ignorat de stat
Andrei și-a prezentat ideea în anul 2016 lui Raed Arafat, coordonatorul Departamentului pentru Situații de Urgență. Acesta a fost încântat și a desemnat pe cineva care să se ocupe de caz.
Dar totul a încremenit la același nivel deoarece au început problemele birocratice.
Mai întâi, nu a avut acces la tabletele folosite de autorități pe SMURD pentru a digitaliza fișele pacienților. Aceste tablete sunt foarte rezistente, care trebuie să funcționeze la temperaturi exteme, și folosesc sistemul de operare Windows. Andrei avea nevoie de accesul la aceste tablete pentru le a putea interconecta cu aplicația sa.
Ulterior, lucrul s-a împotmolit la modul de realizare a aplicației în sine. Antreprenorul voia să folosească platformă ce permite dezvoltarea în timp-record. Dar folosind această platformă însemna ca Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) să nu aibă codul-sursă.
Apoi au venit alegerile din 2016.
De aici și dorința lui Andrei de a face singur sistemul. Acesta caută acum să strângă suma necesară sau programatori dornici să lucreze gratis la proiect.
Andrei Marinescu a terminat facultatea de management la Universitatea Wales din România și are și un master în Studii de Securitate și Analiza Informațiilor la Universitatea București.
Ideea aplicației i-a venit când a văzut ambulanțe blocate în trafic.
Nu vrea să plece din țară
A avut oferte să plece din țară, dar spune că nu vrea, pentru că ”vrea să lase o moștenire” și să implementeze sistemul IT în România.
Are de gând să își deschidă o firmă și în SUA și să ducă acest sistem și în alte tări.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro