Şi doar câteva minute de interacţiune cu un robot de chat ar putea fi eficiente în lămurirea dubiilor legate de vaccin.
Într-un studiu din Journal of Experimental Psychology: Applied, o echipă de cercetători francezi arată că o astfel de interfaţă poate să convingă un om ezitant cu privire la vaccinare.
Ezitarea faţă de vaccinare este una din cele mai mari provocări în controlul pandemiei. Studii anterioare arătaseră cum comunicarea în masă – prin mesaje scurte transmise prin radio şi TV – nu este o modalitate foarte eficientă de a-i convinge pe cei care ezită.
Prin contrast, să discuţi îndoielile particulare cu un expert în care ai încredere poate fi mult mai convingător. Numai că nu este tocmai practic să organizezi discuţii faţă în faţă între un expert şi fiecare om care ezită cu privire la vaccinare.
Pentru a depăşi această problemă, o echipă de cercetători de la Institutul Jean-Nicod şi Laboratorul de Neuroştiinţe cognitive şi Computaţionale (Franţa) a creat un chatbot (un robot de chat) care oferă utilizatorilor răspunsuri la 51 de întrebări frecvente despre vaccinurile anti-COVID-19.
Avantajul unui chatbot e că oferă sesiuni rapide şi personalizate de întrebări şi răspunsuri, ajungând la un număr mare de oameni.
Echipa de cercetare a testat chatbotul pe 338 de indivizi şi a comparat reacţiile lor cu acelea dintr-un grup de control de 305 participanţi, care doar citeau un paragraf scurt ce le dădea informaţii despre vaccinurile anti-COVID.
Procente câştigate provaccinare în doar câteva minute
După câteva minute de interacţiune cu chatbotul, numărul participanţilor cu perspective pozitive privind vaccinarea a crescut cu 37%.
Oamenii erau, de asemenea, mai deschişi să se vaccineze după ce-au folosit chatbot-ul: numărul celor care declarau că refuză vaccinul a scăzut cu 20%.
Astfel de schimbări în atitudine au lipsit aproape în totalitate în grupul de control.
Rămâne de văzut dacă efectele interacţiunii cu chatbotul sunt de durată şi dacă este la fel de eficient la toate grupele de vârstă, inclusiv printre cei mai rezistenţi faţă de vaccinare.
Totuşi, studiul a demonstrat că un chatbot poate şi să ajungă indirect la o audienţă foarte mare. Jumătate din grupul experimental a încercat ulterior să-i convingă pe alţii să se vaccineze, iar trei sferturi din ei au spus că au folosit informaţia oferită de chatbot ca să facă asta.
Rezultatele indică faptul că un chatbot adaptat constant pentru a oglindi cel mai bine ştiinţa privind vaccinarea poate fi un instrument eficient în a reduce ezitarea la vaccinare.