- La nivel mondial, sute de persoane se plâng de probleme similare cu mașinile Renault și Nissan dotate cu același motor.
- Este vorba de varianta de 1,2 litri Tce pe benzină, care între timp a fost scoasă din producție.
- Renault susține că motorul mașinii persoanei în cauză a cedat din cauza folosirii unei instalații GPL neomologate.
- În același timp, Renault a despăgubit alți consumatori care au cumpărat mașini cu motoare similare.
- O notă internă a Renault subliniază posibilitatea unei neconformități pe toate motoarele de acest tip.
de Daniel Ionașcu
Cum de s-a ajuns aici?
Autoturismul lui Ștefan Udrea a fost cumpărat în 2014 din Ungaria, iar în anul 2015, nemulțumit de consumul de carburant, proprietarul a luat decizia de monta o instalație GPL pe mașină.
Tot în 2015 trec fără probleme primele revizii, atât ale mașinii, cât și ale instalației de gaz petrolier lichefiat.
Unde e uleiul?
Dar din 2016 încep problemele. Mai întâi a sesizat un zgomot neobișnuit la motor.
Apoi, mașina a început în mod ciudat să “mănânce” ulei. Mai exact, mecanicii au descoperit că nivelul uleiului din motor a scăzut foarte mult.
Au înlocuit uleiul, dar, fără ca mașina să iasă din service, au constatat din nou că nivelul acestuia scade inexplicabil.
Se ia decizia desfacerii motorului, pentru a vedea care este sursa problemei. Dar Ștefan Udrea angajează un expert care să fie martor la acest lucru.
La desfacere, surpriză: uleiul curgea prin altă parte a motorului.
Expertul notează clar în raportul său:
“În momentul în care motorul autoturismului s-a dat jos de pe autoturism și s-a pus pe bancul de lucru s-a observat că acesta a avut pierderi de ulei pe la îmbinarea capacului de la sistemul de distribuţie cu blocul motor, fapt care se va prezenta și în imagini.
Ulterior a fost demontată chiulasa motorului și capacul de distribuţie și s-a observat o uzură avansată a cilindrilor (cămășilor) motorului, cât și depunere de ulei ars în capul pistoanelor”.
Raportul continuă: “Pierderea de ulei a dus la uzura avansată a cilindrilor motorului și a segmenților de pe pistoane, întrucât între cele două piese nu a mai existat pelicula de ulei care asigura ungerea.
Pelicula de ulei împiedica, practic, contactul direct dintre piesele în mişcare, eliminând astfel frecările uscate care duc la uzura acestor piese”.
Clientul sesizează Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), iar aceasta și Dacia/Renault trimit propriii lor experți care să analizeze mașina.
Automobilul devine de nefolosit, neavând motor funcțional, iar Udrea decide să îl vândă. În paralel, caută să își recupereze costurile cu motorul.
Defect de fabricație?
Românul descoperă și o serie de documente interne ale Renault în care inginerii constructorului recunosc, negru pe alb, că e posibil ca motorul să aibă un defect de fabricație.
Începe discuții cu Renault și cu AGR AutoGas Group, service-ul care i-a montat instalația GPL. Un motor nou costă 39.000 de lei, astfel că Udrea încearcă să își recupereze banii.
Instalație neomologată, garanție pierdută
Acum intră în scenă Registrul Auto Român (RAR). Sesizat de către consumator, acesta află că service-ul cu pricina nu era omologat pentru instalația respectivă de GPL.
Renault îi transmite că, nefiind omologată instalația, garanția comercială este pierdută, astfel că răspunderea pentru defectarea motorului nu este a sa.
Udrea dă în judecată atât Renault, cât și service-ul care i-a montat instalația GPL.
Motivul: nici una dintre părți nu își asumă vreo vină, iar omul este și fără mașină, și fără să fie despăgubit.
Ce spune Renault
Contactat de Libertatea, grupul Renault susține că uzura motorului a apărut din cauza instalației neomologate.
“Renault Commercial Roumanie se află în acest moment în litigiu cu dl Udrea Ștefan, acesta acționându-ne în judecată atât pe noi, cât și societatea care a asigurat comercializarea și montajul instalației GPL, instalație care la momentul montajului pe vehicul nu deținea acreditările necesare RAR.
Prin montarea unei instalații de alimentare GPL neautorizată și necertificată de către RAR și constructor, s-au adus modificări constructive tehnice majore asupra vehiculului, fapt ce a condus la o uzură prematură a motorului.
În aceste condiții, considerăm că responsabilitatea constructorului nu poate fi atrasă”, a transmis compania.
În explicația tehnică, Renault susține că temperaturile de ardere mult mai mari ale GPL-ului față de benzină pot deteriora componentele motorului și senzorii.
ANPC s-a raliat, la rândul său, explicației date de constructor.
Martorul-surpriză
Dar Ștefan Udrea are un as în mânecă: Renault i-a schimbat unui român un motor similar, recunoscând că problema acestuia este din cauza sa.
Numele său este Dinu Vasile Niță, iar acesta a intervenit în proces de partea celuilalt consumator. Instanța i-a admis intervenția, iar următorul termen în proces este 13 iunie.
Renault susține însă că, deși par la fel, este vorba de motoare diferite, cu specificații diferite.
Practic, constructorul susține că motorul s-a stricat din cauza instalației neomologate, în vreme ce consumatorul spune că defectul motorului era din fabricație.
Peste 100 de cazuri în Europa
În ajutorul său, Udrea a documentat peste 110 cazuri din întreaga Europă, cu același gen de problemă legată de consumul de ulei și de performanțele motoarelor Renault și Nissan.
Inclusiv presa franceză a dedicat spații acestui tip de problemă. Revista LArgus a analizat fiabilitatea motoarelor Renault, dar și cele ale Peugeot, Citroen și DS, mărci ale grupului rival PSA.
De asemenea, articole cu privire la consumul excesiv de ulei se găsesc și în presa britanică, unde același motor a fost prezent pe o serie de modele Nissan. The Guardian scria încă din 28 ianuarie 2017 că proprietarii Nissan Qashqai au întâmpinat probleme mecanice și de ulei la motoarele de 1,2 litri.
CITEȘTE ȘI: