Totul a pornit în timpul pandemiei, când Alexandru Iftimie, care locuiește de șapte ani în Marea Britanie, a fost avertizat de aplicația automatizată a Uber: „Am detectat o activitate frauduloasă, prin urmare trebuie să te oprești, altfel trebuie să te concediez”.
„Am spus: «Trebuie să fie o greșeală, știu că nu am făcut nimic.» Dar două săptămâni mai târziu, am primit altul: exact același mesaj, cu diferența că de data aceasta spuneau: «Este ultimul avertisment. Încă o dată și s-a terminat».”
El a încercat să apeleze la linia de asistență pentru șoferi a Uber, dar nu a reușit să oprească informațiile dorite și să se facă înțeles. Avertismentele au venit de la un traseu ales pentru cursă, deși el insistă că nu a taxat clientul suplimentar pentru acest lucru.
„Îți poți imagina cât de greu a fost să explic unui operator Uber, nu știu unde era, că tunelul Blackwall a fost închis în timpul unei călătorii și așa că a trebuit să fac un ocol lung?”, povestește el.
Lipsa unei explicații logice pentru care a fost penalizat de către Uber a stârnit îngrijorările sale că ar putea să-și piardă singura sursa de venit în plină pandemie când măsuri dure precum carantina erau în vigoare.
„Într-o companie normală, ai avea un departament de HR (n.r. – resurse umane) și acest tip de problemă poate fi rezolvată într-un fel sau altul – nu neapărat în favoarea ta, dar ai avea o echipă specializată”, adaugă el.
Prin urmare, cu sprijinul unei uniuni care reprezintă șoferii și curierii care lucrează pentru astfel de aplicații pentru Uber, el a acționat în judecată Uber până la Curtea Comercială de Apel de la Amsterdam, unde se află sediul european al Uber.
Instanța a stabilit că el și alți șoferi implicați în caz, din Marea Britanie și Portugalia, aveau dreptul la mai multe informații despre modul în care au fost luate deciziile automatizate care îi privesc.
„Este vorba de principii”
Chiar înainte ca să ajungă în instanță cazul, Uber și-a cerut scuze și a recunoscut că a făcut o greșeală. Iftimie speră că hotărârea îi va ajuta pe alții să conteste deciziile de management automatizate care le amenință mijloacele de existență, deși militanții avertizează că legislația care trece prin Parlamentul britanic le va afecta drepturile.
„Este vorba de principii. Ar trebui să luptăm pentru principiile noastre”, spune Iftimie. „În România comunistă descrisă de părinții mei nu puteai să spui un cuvânt: nu puteai să spui nimic. Ai fi putut fi arestat pentru că ai spus o glumă despre persoana greșită”.
„Nu am făcut această schimbare majoră pentru a încerca să aduc comunismul aici cu mine: vreau ca eu și copiii mei să fim mai britanici. Așa că atunci când există ceva ce cred că nu este în regulă, lupt pentru asta”, mai spune bărbatul.
În replică, Uber s-a declarat dezamăgit de decizia instanței. „Suntem dezamăgiți de faptul că instanța nu a recunoscut procesele solide pe care le avem în vigoare, inclusiv o analiză umană semnificativă, atunci când luăm o decizie de dezactivare a contului unui șofer din cauza unei suspiciuni de fraudă”.
Compania a precizat că decizia se aplică doar unui număr limitat de șoferi și unor circumstanțe specifice care au dus la dezactivarea conturilor unor șoferi între 2018 și 2020.