Povestește chiar el pentru Libertatea: „Tema proiectului era să proiectez, împreună cu alți 9 colegi, un avion al anului 2030, de aproximativ 180 de pasageri, cu o autonomie medie și care să fie în competiție directă cu Airbus A320 si Boeing 737. Față de cele două modele de aeronave, avionul nostru trebuia să le ofere companiilor aeriene o reducere de costuri de 30%, în combustibil, echipaj, mentenanță, dar și o reducere de 20% în emisiile de noxe și una de 10% în emisiile de zgomot”.
Ar putea fi controlat de la sol
Radu, elev în România la Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu”, a lucrat în special pe partea de motoare. „Am folosit un soft construit de cei de la Centrul Aerospațial de cercetare olandez ca să reușesc să găsesc valorile optime la care motoarele nu numai că erau capabile să ridice aeronava în aer, dar să și consume suficient de puțin combustibil pentru ca noi să ne încadram în reducerea de 30% a costurilor asociate zborului”, completează românul.
Mai mult, „avionul nostru a mai beneficiat și de utilizarea unui singur pilot. Care, în pofida accidentului GermanWings de acum câțiva ani, ar permite cuiva de la sol să preia controlul aeronavei dacă pilotul are probleme sau dacă avionul începe să facă manevre caudate”.
Premiat în fața VIP-urilor
Cum juriul format din profesorii Universității și-a dat OK-ul, proiectul a înaintat și a ajuns în finala concursului NLF (Fondurile Olandeze în domeniul Aerospațial) de la finele lui 2016. „Am prezentat și am câștigat. Însă mult mai importantă a fost experiența în sine. Ne-a oferit multe conexiuni în domeniu. La ceremonia respectivă au venit oameni din conducerea Aeroportului Internațional Schiphol, un CEO de la Malaysian Airlines și astronautul olandez Andre Kuipers”, adaugă Radu.
Acum, modelul e deținut de Universitatea Delft, care are drepturile de proprietate intelectuală. „A existat inclusiv o persoană care a vrut să producă modele ale aeronavei, dar nu s-a înțeles cu instituția”, conchide Radu. Care acum lucrează ca programator la o companie internațională. Dar nu a renunțat la visul de a vedea, în realitate, modelul gândit de el și de colegi.
Citește și:
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro