Marius Zăvoian are 58 de ani și este din Bistrița. În 2015 a vrut să își ia o mașină, așa că s-a oprit la trei variante: Renault Kadjar, Kia Sportage și Suzuki Vitara. A ales-o pe ultima, deoarece credea că este mai fiabilă. A cumpărat-o de la dealerul Premium Cars din Cluj-Napoca.
Dar nu mare i-a fost surpriza când a început să aibă imediat probleme. Mai întâi a remarcat niște bătăi la motor. Se auzea ca și cum un metal se ciocnește cu altul.
A venit cu mașina la service la doar 11 zile după ce a cumpărat-o și a reclamat problema.
Trei ani de încercări
Procesul de predare-primire a mașinii a fost încheiat în 17 august 2015, iar în 28 august era deja înapoi cu jalba. Specialiștii firmei nu au detectat însă nicio problemă, iar reclamația a fost considerată neîntemeiată.
Ulterior, acesta s-a mai deplasat și la alte service-uri autorizate Suzuki din țară: în 2016, 2017 și 2018. A fost inclusiv la Târgu Mureș. Apoi la un service din Bistrița, unde s-a prezentat de șase ori!
Niciunul dintre acestea nu recunoștea problema, nimeni nu auzea zgomotul metalic, bătaia din motor.
Înregistrare trimisă către Suzuki
În 20 septembrie 2018, Marius Zăvoian a mai făcut o încercare: a trimis către Suzuki ZRT Esztergom Sucursala București, reprezentanța grupului japonez în România, o înregistrare audio-video a motorului.
La această reclamație i s-a răspuns „sincer, vizionând filmele nu aud zgomote anormale”, conform documentelor depuse în instanță.
În total, a făcut 33.000 de kilometri din 2015 până în 2018.
A reparat mașina la Debrecen
Exasperat de faptul că nu i se recunoștea problema, acesta a apelat în cele din urmă la un service din Debrecen, Ungaria, unde s-a constatat că motorul avea o defecțiune gravă și a fost practic înlocuit.
După aceea a notificat dealerul său pentru plata cheltuielilor. Dar Premium Cars nu a acceptat. Așa că a dat compania în judecată și a câștigat atât în primă fază, cât și la apel.
Dealerul nu a vrut să-i ramburseze cheltuielile
Premium Cars a argumentat în instanță că șoferul nu a reclamat către companie decât o dată problema, când nu au fost constatate defecte. Concomitent, la revizie nu a mai menționat nimic.
Mai mult, ulterior a apelat la alte service-uri, adică nu la compania dată în judecată, deci nu ar fi responsabilitatea sa.
De asemenea, a argumentat în instanță că deplasarea din Ungaria a fost voluntară.
Prima instanță îi dă dreptate
În prima instanță, Judecătoria Cluj a obligat în 2021 compania la plata a 15.490 de lei aferentă costurilor de reparație, o sumă de 2.430 de lei ocazionată de deplasările acestuia în Ungaria și 513 lei ca dobânzi penalizatoare.
Compania a făcut apel, iar acesta s-a judecat la Tribunalul Specializat Cluj. Aici a argumentat și că i-a oferit 2.496 de euro pentru a stinge litigiul.
Dar Zăvoian nu a acceptat oferta, deoarece cheltuielile sale au fost mai mari decât suma oferită.
A doua instanță, al doilea câștig
Tribunalul Specializat Cluj i-a dat și el dreptate în decembrie 2022: „În cauză a fost corect reținută și culpa pârâtei apelante, care, deși trebuia și putea să detecteze și să remedieze defecțiunea, nu a procedat în această manieră”.
Aceasta mai spune în motivare și că „«evoluția defecțiunii» nu interesează în contextul litigiului, câtă vreme diagnoza efectuată în Ungaria și concluziile expertului judiciar au confirmat că motorul prezenta nereguli de fabricație (abateri dimensionale și de formă sau materiale necorespunzătoare ale componentelor), iar acestea trebuiau remediate complet conform certificatului de garanție extinsă”.
Ca atare, a respins apelul firmei și a obligat-o la plata a 3.729 de lei cu titlu de cheltuieli de judecată.
Urmează o nouă fază
Acum, Zăvoian se pregătește din nou de contre cu compania.
„Am recuperat aproape 5.000 din circa 7.000 de euro cheltuiți – cazări, benzină, avocați etc. Chiar și așa, nu voi recupera vreodată toți banii”, spune el.
Acum vrea recuperarea altor sume prilejuite de procese, precum plata expertului desemnat de instanță și taxa de timbru, plus onorariul avocatului din prima instanță. În total, circa 1.300 de euro.
Așa că a trimis notificări, prin avocat, companiei.
„Eu nu primesc daune morale… Eu nu dormeam nopțile atunci, mă simțeam umilit. E o chestie de igienă morală să nu mă las călcat în picioare. Și ei mă tot amână…”, se plânge el.
Acuzații pentru constructorul japonez
Bistrițeanul acuză și reprezentanța Suzuki de la București, despre care spune că este vinovatul moral pentru tergiversările și piedicile care i s-au pus.
Ei sunt cei care permanent spun la fiecare piuliță, fiecare piesă, din orice mașină cu probleme, dacă trebuie înlocuită sau nu. Am asistat la astfel de discuții, iar unele telefoane se făceau chiar în prezența mea. Autorii morali sunt ei. Service-urile sunt de vină, pentru că dacă aveau meseriași buni găseau direct problema. Dar peștele de la cap se împute. Vinovați sunt reprezentanții Suzuki din România. Moral da, legal nu.
Marius Zăvoian:
Ce spune Suzuki
Contactată de Libertatea, reprezentanța Suzuki spune că nu a făcut parte din proces, astfel că hotărârea nu i se aplică.
De asemenea, spune că litigiul a avut ca obiect pretenții financiare, nu recunoașterea unui defect.
„În al doilea rând, referitor la efectuarea reparației autoturismului în afara țării, respectiv în Ungaria, vă rugăm să aveți în vedere că această reparație s-a realizat exclusiv la cererea clientului și contra cost, însă fără ca Suzuki sau Premium Cars SRL să fie implicate în această chestiune”, se arată în răspunsul trimis de Suzuki.
Compania japoneză mai menționează că atât ea, cât și dealerul s-au oferit să suporte costurile pentru o parte din piese „cu toate că aceste piese nu prezentau un grad de uzură care să nu permită funcționarea autoturismului”.
Întrebată de ce Suzuki sau dealerii nu au reparat defectul, compania spune că problemele nu au putut fi identificate.
Concomitent, compania neagă că există o politică a sa de a amâna reparațiile pentru ca acestea să fie făcute de clienți pe cheltuiala lor. „Astfel, sub nicio formă și în niciun moment, la nivelul Suzuki sau al dealerilor autorizați, nu a existat și nu există o politică de a temporiza sau de a nu recunoaște existența unui defect”, spune producătorul auto.
Acesta spune că nu mai are alte litigii sau spețe asemănătoare și că nu a schimbat politicile interne după decizia definitivă a instanței.
„În acest sens, subliniem că Suzuki nu a deținut nicio calitate în cadrul litigiului, iar instanța de judecată nu a constatat nerecunoașterea unui defect sau neasumarea unor obligații de către Suzuki”, susține grupul auto.
„Se putea repara mai rapid și mai ușor dacă exista bunăvoință”
Dar Marius Zăvoian contrazice producătorul. „Adică reclamațiile mele anterioare au fost fără obiect, m-am dus de nebun în Ungaria și doar o coincidență stranie a făcut să mi se defecteze grav motorul tocmai atunci”, spune acesta, ironic.
„Nu s-a ținut cont de faptul că am semnalat în scris problema imediat după cumpărare și era obligația legală de a aduce produsul la conformitate în 15 zile, conform legii. Nu s-a ținut cont de energia, timpul, nervii și banii pe care i-am investit pentru a afla diagnosticul de unul singur. Nu s-a ținut cont că am folosit peste 3 ani și jumătate o mașină care nu a prezentat siguranță în exploatare”, acuză el.
„Am 58 de ani acum. Aveam 50 când am luat mașina. Se putea repara mai rapid și mai ușor dacă exista bunăvoință”, punctează el.
„Poate această istorie o să-i facă pe cei ce vor să-și bată joc de clienți să se gândească de două ori înainte”, conchide acesta.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Smf79 • 22.02.2024, 14:30
Buna treabă.ati mai pierdut un client bai,,Suzuki,,.aveam de gând să mi iau un Vitara sau s Cross. La revedere .mă voi reorienta.sper să citească aici cei care trebuie.
Mihaigliga • 21.02.2024, 13:44
Din pacate astea dureza si tot pe banii tai trebuie facute reparatiile ,dupaceea trebuie dati in judecata sa iti recuperezi banii....timp pierdut,bani pierduti,nervi...
Frumosul1 • 21.02.2024, 11:26
S au stricat și japonezii ăștia la cap credeam că dacă ei mașini de acolo vor fi mai corecți dar nu s a întâmplat asta