În vreme ce, în toată Europa, cei mai mulți oameni trag obloanele și se baricadează în case, de teama contaminării cu noul coronavirus, câte o minoritate tăcută continuă să își facă meseria.
Este și cazul transportatorilor care își riscă sănătatea pentru a livra alimente sau consumabile medicale. Libertatea a vorbit cu unul dintre acești oameni.
Firma le plătește cazarea, dar de când cu epidemia șoferii preferă să doarmă în camion
Victor Alexandru Croitoru este un șofer pe TIR originar din Târgu-Jiu și, de patru ani, face curse din Belgia spre Italia și retur.
Lucrează într-un domeniu în care, spune el, nevoia de personal este acută: puțini vor să își petreacă zilele în cabina unui camion. Totuși, lui îi place munca pe care o face și spune că, din motivul ăsta, s-a înscris și la o facultate de profil: Ingineria transportului și a traficului, la Universitatea din Petroșani.
Lucrează pentru firma Magetra Internațional, din Belgia. Transportă aproape orice tip de marfă: de la pastă de tomate, orez sau paste făinoase până la bobine metalice care cântăresc și 10 tone ori, mai nou, echipamente medicale.
Conduce chiar și peste 10 ore pe zi și, la finalul zilei, doarme în TIR, unde are amenajat un pat. Spune că, uneori, firma le plătește cazarea la hotel, dar, de la izbucnirea pandemiei, șoferii preferă să doarmă în camioane, fiindcă e mai sigur.
Ca să se apere de infectarea cu virusul COVID-19, firma la care lucrează le-a oferit câte o trusă medicală pe care Croitoru spune că o folosește cu sfințenie și, din când în când, cumpără de unul singur mănuși sau dezinfectant.
Au primit un kit pentru dezinfecție
“Firma ne-a pus la dispoziție o mică trusă cu mănuși de unică folosință, mască, gel dezinfectant. Vă dați seama, împarte la toți conducătorii auto în mod egal. Mănușile, când se termină, cerem la firmă. Între timp, mie mi s-au terminat, așa că mi-am luat dezinfectant din Italia, mănuși, chiar dacă și în Italia se găsesc greu. Am avut noroc să găsesc aceste produse”, povestește el.
Deși multe state europene, în frunte cu Germania, au anunțat închiderea granițelor, pentru transportatori, aceste restricții nu se aplică. Ei sunt sângele pompat în venele unui continent stupefiat și îndurerat.
“Pentru noi nu s-au închis granițele. Dacă s-ar închide și pentru noi, vă dați seama, nu s-ar mai găsi la magazine nimic. Deocamdată, la punctele vamale dinspre Italia spre Elveția, de exemplu, e totul OK, s-au pus mulți dezinfectanți peste tot. Cel puțin în Italia, găsești la fiecare PECO. Nici în cel mai negru scenariu nu se vor opri transportatorii, fiindcă lumea care stă acasă trebuie să mănânce. Într-adevăr, și în Italia, și peste tot, autostrăzile sunt libere – sunt ale noastre, ale medicilor care se duc la muncă, ale asistenților”, spune Croitoru.
“În orice meserie există un risc”
Croitoru spune că nu se teme de infectarea cu noul coronavirus și, când va ajunge în țară, va respecta carantina de 14 zile impusă de autorități.
Între timp, trimite familiei rămase acasă fotografii cu dezinfectanții cumpărați, ca să le arate că se protejează de îmbolnăvire cu toate mijloacele necesare.
De fapt, de când șoselele s-au golit, el spune că experimentează un stres mai scăzut la volan. ”În Italia, autostrăzile sunt goale”, descrie el scene inimaginabile acum câteva săptămâni.
”Vă dați seama, acum, milioane de mașini din toată Europa s-au oprit – pentru noi, stresul la volan este mai mic. Nu mai e nimeni să se bage în fața ta, să pună frână. În Elveția s-au închis magazine, frizerii, totul. Dar nu îmi este teamă. Când o să fie să ajung acasă, o să dau un telefon, intru în carantină pentru 14 zile și asta e situația. Momentan, nu am simptome, sunt bine”, explică el.
În comunitatea șoferilor, lucrurile s-au schimbat.
Nu s-a dat nimeni jos din camion în Italia, decât pentru strictul necesar. Înainte ne mai strângeam în parcări – români, polonezi, bulgari, stăteam împreună, dar acum nimeni nu a mai făcut asta.
Victor Alexandru Croitoru, șofer pe TIR :
”Două zile am fost sechestrați, se zic așa. Dar se pare că au înțeles situația. Nici eu nu mă duc nicăieri fără mănuși. Într-o săptămână am consumat 60-70 de perechi – pe unde mă duc, iau două-trei cutii. Dar eu sunt optimist și cred că, într-un fel sau altul, va trece și această nebunie”, încheie șoferul.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro