Șoferul, originar din România, lucrează la compania de transport din vara lui 2021. A condus, printre altele, cisterne pline cu gaz CO2.
În urmă cu câțiva ani, la firma de transport a fost introdusă o nouă măsură de siguranță și a fost instalat pe cisterne „butonul mortului”. Acest buton din spatele cisternei trebuie să fie apăsat de către șofer la fiecare trei minute, la descărcarea gazului. Dacă acest lucru nu se face, eliberarea gazului va fi întreruptă din motive de siguranță. Acest lucru ar trebui să împiedice ca și ceva să meargă greșit și aibă loc o scăpare de CO2.
Înainte de introducerea sistemului de siguranță, șoferii lui Schenk au fost toți instruiți. Pentru că s-a dovedit că nu toată lumea era mulțumită de noua metodă de lucru, angajatorul a transmis șoferilor și un e-mail cu avertismentul că sustragerea de la această obligație va duce imediat la concediere.
În luna februarie a acestui an, angajatorul a descoperit că șoferul român a găsit un truc tehnic pentru a ocoli folosirea butonului. Bărbatul instalase un fir de alimentare în cutia din spatele butonului, care a scos sistemul din funcțiune. În acest fel, putea descărca conținutul cisternei sale fără a fi nevoie să apese butonul.
După descoperire, compania l-a concediat rapid pe șofer și a transmis că este „de neînțeles și inacceptabil ca un șofer să dezactiveze în mod deliberat un sistem care servește pentru propria sa siguranță și, de asemenea, pentru siguranța celor din jur”.
Românul a mers în instanță pentru a-și cere slujba înapoi și aproximativ 15.000 de euro salariu pe lunile de când a fost dat afară. Șoferul a recunoscut că a manipulat sistemul de siguranță, dar a considerat că concedierea este o pedeapsă prea severă. El a subliniat că a avut performanțe excelente timp de doi ani și jumătate și că este singurul întreținător al unei familii cu doi copii.
Mai mult, el a susținut că s-ar putea pune în situații periculoase, dacă ar rămâne lângă „butonul mortului” în timpul descărcării. Potrivit lui, distanța față de maneta de urgență, care se află pe lateralul camionului, ar fi prea mare.
O hotărâre a instanței din Rotterdam publicată luni arată că instanța nu a fost convinsă de argumentele sale. Judecătorul a decis că manipularea sistemului ar putea duce la situații periculoase, iar angajatorul său a avut motive să-l concedieze pe șofer pentru asta: „Nu ne putem aștepta, în mod rezonabil, ca Schenk, pentru care siguranța este foarte importantă, să continue contractul de muncă cu șoferul”.
Judecătorul a mai constatat că șoferul nu a putut demonstra că folosirea „butonului mortului” creează, de fapt, situații periculoase. Ar fi suficient timp pentru a acționa maneta de urgență, dacă este necesar.
Prin urmare, bărbatul nu își va recupera locul de muncă și nu se poate aștepta, de asemenea, la indemnizație de concediere. Și pentru că concedierea este din vina lui, probabil că nu poate pretinde nici ajutor de șomaj.