Chiar înainte de pandemie, pe 8 decembrie 2019, Consiliul de Siguranță Publică, un ONG ucrainean, a prezentat cazul unui punct de comandă cumpărat de Departamentul pentru Situații de Urgență al Ucrainei (DSUNS) cu 34 de milioane de grivne, echivalentul a aproape 1.000.000 de euro.
Printre altele, ucrainenii atrăgeau atenția că, din cauza unor probleme tehnice, acesta n-a fost folosit deloc la trei incendii devastatoare din 2019, în care au murit 32 de oameni, fiind expus doar în poze. În același timp, mașinile de pompieri erau ruginite.
Producătorul turc Optima Technic a livrat TIR-uri folosite drept spital mobil sau centru de intervenție în România, Ucraina, Kârgâzstan, Mauritania și Libia. Dintre ele, doar România l-a folosit drept secție ATI în lupta împotriva COVID.
Ucraina l-a utilizat drept „centru mobil de comandă și coordonare”. A fost cumpărat de la Optima de Departamentul pentru Situații de Urgență al Ucrainei, filiala Odesa.
Mai bine de un an, acesta a zăcut nefolosit într-un depozit din orașul Pereiaslav-Hmelnițki (redenumit Pereiaslav între timp) din cauza unor „probleme tehnice” nerezolvate de vânzătorul ucrainean, conform ONG-ului Consiliul de Siguranță Publică.
Importatorul a fost o firmă ucraineană, Telekart-Prilad, care, conform acelorași surse, era falimentară și „trăiește doar din afaceri cu statul”.
Probleme tehnice, probleme cu caietul de sarcini, „preț umflat”
Mai mult, Consiliul de Siguranță Publică a punctat că prețul achiziției a fost umflat de până la 10 ori. TIR-ul a costat între 33 și 34 de milioane de grivne ucrainene, un preț echivalent unui milion de euro.
Întreaga achiziție, cu tot cu documentație, e valabilă pe site-ul prozorro, echivalentul din Ucraina al Sistemului Electronic de Achiziții Publice din România.
ONG-ul a atras atenția și asupra caietului de sarcini, care ar fi fost făcut preferențial, tocmai pentru ca mașina din Turcia să câștige.
Pentru că firma câștigătoare, Telekart-Prilad, nu a fost singurul participant la licitație. A învins contracandidatul Țitius și a primit milionul de euro pentru punctul mobil de comandă.
Au prezentat achiziția presei
În 2018, jurnaliștii cotidianului Dumskaya din Odesa au fost primiți în hangarul care adăpostea „achiziția modernă”, după cum au numit-o.
Au relatat că avea mașină de spălat vase, aparat de cafea, congelator și aparate de susținere a vieții. Nu mai puțin de 25 de persoane puteau sta înăuntru în timp ce mașina se deplasa la locul unei catastrofe.
Pe spatele mașinii, așa cum se vede în pozele celor de la Dumskaya, apare și stickerul turcilor de la Optima Technic.
Timp de un an, același ONG, care se recomandă drept „asociație a cetățenilor responsabili și patrioți din Odesa”, a punctat nu doar că existau probleme tehnice, nenumite, însă și că nu a existat personal instruit pentru a lucra pe respectiva mașină.
Trei incendii catastrofale, 32 morți, mașini ruginite
În 2019, imediat după cumpărarea punctului mobil de comandă la Odesa, orașul portuar s-a confruntat cu trei incendii uriașe în doar 6 luni.
- 10 iunie 2019, incendiu într-un spital de psihiatrie pentru veterani de război din oraș. 6 morți, bilanț crescut la 7 persoane ulterior, conform AFP;
- 17 august 2019, incendiu la Tokyo Star Hotel din Odesa, 9 persoane decedate conform Euronews;
- 4 decembrie 2019: un incendiu la o facultate din Odesa, cu 16 morți, conform AFP. Mai mult, s-a descoperit că, în cazul facultății, nimeni nu verificase autorizația de incendiu în ultimii 5 ani.
Nu doar că punctul mobil de comandă nu a fost folosit, însă persoane din rândul pompierilor au reclamat că mașinile lor sunt învechite, ruginite, personalul e necalificat, nu există nici măcar suficiente scări de incendiu!, în timp ce prețul TIR-ului ar fi fost umflat de până la 10 ori.
TIR-ul venit din Turcia a ajuns „un exponat peste care s-a pus praful”, a fost descrierea aleasă de asociația Consiliul de Siguranță Publică.
Presa și ONG-urile l-au arătat cu degetul pe Victor Fedorceac.
Mogulul intervențiilor de urgență din Odesa
Șeful urgențelor din Odesa a fost, potrivit presei locale, cel care a făcut „lobby” pentru cumpărarea mașinii de 1.000.000 de euro.
Fedorceac avea legături cu firme care produceau sisteme de incendii, una dintre acestea aparținându-i surorii sale.
Mai mult, conform jurnalistei de investigații Nadejda Burdei, fiul lui Fedorceac, care ocupa o funcție publică, nu și-a trecut în declarația de avere o mașină de lux, un Land Cruiser 200. După ce s-a aflat că e înregistrată pe numele bunicii sale de 86 de ani, acesta a trecut-o în declarația de avere ca fiind un cadou de la bunică.
Un cadou de 100.000 de euro.
Conform unor imagini postate de Departamentul pentru Situații de Urgență din Ucraina, punctul mobil de comandă a fost folosit, în 2020, după debutul pandemiei.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro