- Directorul de exploatare al companiei, Liviu Dinu, spune că de vină e birocrația și legea achizițiilor, că “a fost nevoie de timp pentru fiecare licitație în parte” și afirmă că lucrarea este “unică”.
După deja clasicele întârzieri ale lucrărilor la linia de metrou din Drumul Taberei, devenite subiect de haz, necaz și nervi pentru zeci de mii de locuitori din Sectorul 6 al Capitalei, Metrorex bate un nou record.
Astfel, compania care administrează rețeaua de tren subteran a Capitalei a scos la licitație, pe 23 ianuarie, ridicarea și repunerea pe șine a garniturii care a deraiat acum fix un an în depoul Berceni. Pe 26 ianuarie 2019!
În Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) a apărut, la finalul săptămânii trecute, la aniversarea unui an de la deraiere, anunțul de licitație. Trecută sub numele “Proiectare și execuție lucrări de intervenție pentru punerea în siguranță a trenului CAF 1322-2322 din Depoul subteran Berceni (ridicare, degajare și repunere pe șine)”, licitația se va încheia, probabil, abia luna viitoare.
Și abia apoi vor începe lucrările pentru ridicarea trenului și repunerea acestuia pe șine.
“Sunt probleme la plafon”
Trenul e suspendat de pe 26 ianuarie 2019. Atunci, două vagoane ale acestuia au sărit de pe șine după ce metroul, care gara în depoul Berceni, a rupt un parapet de protecție. Ambele au rămas suspendate la aproape doi metri înălțime față de nivelul terasamentului.
Mecanicul a fost transportat la Spitalul Bagdasar-Arseni cu răni minore, iar reprezentanții Metrorex au spus că vor declanșa o anchetă internă.
“O locomotivă care conducea un tren de metrou în depoul subteran din Berceni s-a lovit de un parapete, într-o activitate de manevră. Trenul nu circula cu călători şi nu a fost pusă în pericol siguranţa circulaţiei”, spuneau oficialii Metrorex.
Apoi s-a așternut liniștea. A rupt-o doar șeful sindicatului de la metrou, Ion Rădoi, acum aproape două luni. El a dat vina pe softul spaniolilor de la CAF – trenul era produs de firma iberică.
”Din 26 ianuarie și până acum unul dintre trenuri este agățat pe niște pereți ai depoului Berceni, de 6,5 milioane de euro, și nu-l putem da jos pentru nu știm ce se întâmplă cu plafonul, riscă să se ducă cu totul, să le cadă în cap oamenilor de acolo”, spunea Rădoi pentru Libertatea, în emisiunea La Fix, moderată de Adriana Nedelea.
“E o lucrare unică”
Libertatea l-a contactat pe Liviu Daniel Dinu, directorul de exploatare al Metrorex, pentru a afla de ce s-a scos la licitație această lucrare abia acum.
- Domnule director, de ce abia după un an de zile?
- Pentru că astea sunt procedurile. Pentru că nu puteai să faci până aveai o expertiză a structurii, dacă a fost afectată, dacă nu a fost afectată. După care abia am putut să facem caietul de sarcini pentru lucrare.
- Așa, dar…
- Iar lucrarea presupune… sunt mai multe firme care vor lucra, este o lucrare unicat cel puțin. E pentru prima oară…
- Este dificilă?
- Foarte dificilă. Plus că asta este procedura. Legea achizițiilor la noi, Legea 99, cam asta presupune. Foarte multă birocrație. Dar pentru fiecare în parte a trebuit să facem licitație. Și pentru expertiza depoului, un expert în siguranța în contstrucții… toate astea presupun timp.
- Iar pentru cititor, ca să-i fie clar ce se va întâmpla acolo, ce ne puteți spune?
- Va fi totul public în caietul de sarcini. O zi bună!
Cum va decurge operațiunea în patru pași
Ce spune caietul de sarcini? Simplificat, urmează făcute, în principal, următoarele lucrări:
- Trebuie tăiat planșeul de deasupra trenului pentru intervenția echipelor de specialitate- pe aici vor fi coborâte cabluri de oțel ce vor fi folosite pentru mutarea trenului și a vagoanelor;
- Va fi ridicat și pus pe șină vagonul cel mai puțin avariat;
- Se va monta o cale de rulare provizorie pentru scoaterea vagoanelor neafectate și a vagonului cel mai puțin avariat;
- Demontarea vagonului grav avariat și transportul său separat.
În UK au rezolvat în două zile
De exemplu, în Marea Britanie, cel mai grav incident de acest tip s-a petrecut pe 5 iulie 2017, la ora 9:04 dimineața (ora 11:04 a României), când o garnitură de tren cu peste 500 de persoane la bord a deraiat între stațiile Mile End și Bethnal Green.
8 persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale după accident.
Traficul a fost reluat parțial pe 6 iulie 2017, iar totul a revenit la normal după 2 zile, pe 7 iulie 2017.
148 de metri a înaintat trenul londonez din momentul în care a sărit de pe șine
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro