In 37 de ani de navigat pe Dunare, George Dudu, comandant de nava, a fost chinuit de apele prea mici ale fluviului in 2003 si anul acesta. ‘Fata de nivelul din ianuarie 2007, apa a scazut acum cu 5,50 metri. Adica de la 6,90 metri a ajuns la 1,40 metri in portul Braila. La Cernavoda, intre kilometri 300 si 345, nu se mai poate circula de doua luni’, spune el.
Transporta incarcaturi de milioane sau zeci de milioane de euro pe luciul lenes al apei, pe un senal navigabil care uneori nu e mai lat de cativa metri. Trebuie sa ajunga la destinatie la timp. O singura manevra gresita poate costa scump – uneori chiar viata echipajului.
In portiunea romaneasca a Dunarii, de pilda, poti forta navele sa treaca de zone unde apa e mai mica si vasul atinge fundul apei. Convoiul nu trebuie insa bagat in mal mai mult de doi centimetri, si asta pe o portiune mica, cat considera comandantul ca pot impinge si motoarele. Harjaie putin fundul vaselor, dar nu e o problema, Dunarea noastra e nisipoasa pe dedesubt, poti trece. Cati centimetri intra nava in mal? E o chestie de simt din partea navigatorului-sef, nu exista o stiinta exacta pentru asa ceva. ‘Cand apa este foarte mica, cum e in zilele acestea, trebuie sa stii sa navighezi si pe nisip; face parte din tainele meseriei’, spune George Dudu, comandantul impingatorului Filiasi 4. Pentru a face asemenea jonglerii cu o incarcatura de 10.000 de tone, trebuie sa stii fluviul pe de rost si, mai mult, sa stii sa-i citesti luciul. Iar in anul acesta secetos, navigatorii chiar trebuie sa aiba toate simturile la panda.
Navigatia este oprita in zona Cernavoda
Al doilea fluviu al Europei, dupa Volga, si al 26-lea din lume, Dunarea se apropie din nou de cel mai scazut nivel inregistrat in ultimii 160 de ani. Recordul a fost atins in 2003, cand, timp de mai bine de o luna, navigatia a fost paralizata. La aceasta ora, nivelul apei la Cernavoda este atat de mic, incat nu se mai poate naviga pe o lungime de 45 de kilometri.
Din cei 57 de ani ai sai, George Dudu a petrecut 37 navigand pe Dunare. La aceasta ora e unul dintre cei mai talentati carmaci de pe acest fluviu. Salariul unui navigator pe Dunare este de 1.000 de euro net pe luna, in medie. Treaba unui comandant de impingator de barje este sa ghideze nava pe senalul navigabil, ca sa nu esueze cu incarcatura in capcanele pe care fluviul le intinde la tot pasul. Navigatorii braileni se deplaseaza acum doar inspre Delta, dar cu mare grija – in jos nu se mai poate pana nu creste iar Dunarea. Fiecare impingator are un sonar care indica adancimea apei sub nava. Un marinar versat stie insa din experienta care sunt cotele.
„Am stat blocat pe Dunare 28 de zile”
‘Trebuie sa stii cand poti forta nota, sa treci sau cand trebuie sa te opresti. Nu mi s-a intamplat sa esuez, dar am fost nevoit, in 2003, sa stau pe loc timp de 28 de zile pentru ca apa era riscant de mica pe un sector de praguri, adica unde fundul apei e ridicat. Am stat pe vas si am pazit incarcatura care era foarte valoroasa’.
Dunarea nu este sistematizata doar in portiunea romaneasca
Un impingator de Dunare are un echipaj de 10 persoane. Nava este condusa de comandant, secondat de timonier. Din 12 luni ale anului, un navigator fluvial sta acasa doar 2?3 luni. La plecare in misiune se face aprovizionarea cu alimente si combustibil pentru cel putin o luna, ca nu se stie… ‘Pretul de transport pe kilogram marfa este de trei ori mai mic pe apa decat pe uscat. Cu toate acestea, Romania nu a investit nimic in acest domeniu. Dunarea noastra nu este sistematizata asa cum se intampla din Serbia in sus, de aceea navigatia in portiunea noastra este un chin, iar traficul este, din aceasta cauza, firav. Sistematizarea consta in lucrari de indiguire care sa permita controlarea si regularizarea debitului pe senalul navigabil in momentele de seceta, cum este anul acesta. De aceea, in Vest se poate naviga usor pe fluviu’, ne-a spus Sorin Costin, patronul firmei Hercules din Braila, proprietarul navei Filiasi 4.