Potrivit anunțului făcut de Gergely Gulyas, șeful de cabinet al premierului Viktor Orban, mașinile deținute de persoane fizice, vehiculele agricole și taximetrele nu vor fi afectate de renunțarea prețului plafonat la carburanți.
Măsura a fost luată, a explicat Gulyas, pentru că există o penurie de țiței și combustibil din cauza scăderii temporare a capacității interne de rafinare.
Decretul guvernamental publicat sâmbătă, 30 iulie, prevede și o majorare a impozitului pe profiturile excepționale ale MOL, de la 25%, la 40%, din 1 august.
În urmă cu câteva săptămâni, directorul general al companiei ungare de petrol și gaze MOL, Zsolt Hernadi, atenționa că plafonarea prețurilor la carburanți în Ungaria ar trebui să fie eliminată, deoarece va duce la penurie.
Măsura plafonării prețului la benzină și motorină a fost luată în Ungaria la finalul anului trecut. Guvernul condus de Viktor Orban a anunţat în noiembrie 2021 că preţurile la benzină şi motorină nu pot depăşi 480 forinţi, echivalentul a 1,19 euro per litru la benzinării.
PSD a cerut plafonarea prețului la carburanți pentru populație
În România, președintele PSD, Marcel Ciolacu, a venit cu o solicitare similară pentru partenerii din coaliție pe 20 iunie, în contextul în care prețul carburanților pentru populație sărise la acel moment de 9 lei per litru. Însă liberalul Florin Cîțu, pe atunci încă președinte al Senatului, a replicat că este „o prostie comunistă” și că vor fi cozi la benzină.
Pe 30 iunie, Guvernul Ciucă a adoptat Ordonanța de Urgență care prevede compensarea cu 50 de bani a prețului carburanților. Măsura a intrat în vigoare la 1 iulie și va fi valabilă trei luni, adică până pe 30 septembrie inclusiv.
Pe 21 iulie, prețul la benzină a scăzut sub 8 lei pe litru, după trei săptămâni de la adoptarea OUG privind compensarea cu 50 de bani.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro