Începând de vinerea trecută, guvernul de la Budapesta a introdus un sistem de prețuri duble la benzinăriile din întreaga țară. În timp ce prețul benzinei este acum plafonat la 480 forinți/litru (1,30 dolari pe litru sau 4,92 dolari pe galon) pentru unguri, șoferii străini care alimentează în Ungaria plătesc acum mult mai mult.
Guvernul ungar a impus pentru prima dată restricții de preț la combustibili și la unele produse alimentare de bază în noiembrie 2021, în încercarea de a atenua impactul creșterii rapide a prețurilor asupra cetățenilor înaintea alegerilor parlametare din aprilie anul acesta.
Dând vina pe „turismul petrolier” pentru această măsură, guvernul condus de Orban a anunțat vineri, 27 mai, că prețul mai mic va fi disponibil doar pentru vehiculele cu numere de înmatriculare ungare.
Prețurile la pompele din țările UE care se învecinează cu Ungaria au fost semnificativ mai mari în ultimele câteva luni, iar șoferii din unele regiuni de frontieră au profitat de politica Budapestei de plafonare a prețului la combustibil. Săptămâna trecută, prețurile au oscilat în jurul valorii de 1,80 euro (1,93 dolari) pe litru în Slovacia, Croația și Austria și în jurul a 1,60 euro (1,70 dolari) în România și Slovenia, potrivit Comisiei Europene.
Gergely Gulyás, şeful de cabinet al premierului Viktor Orban, a declarat săptămâna trecută, într-o conferință de presă, că înghețarea tarifelor la carburanți „asigură cele mai bune prețuri din Europa”.
„Dar, din cauza unui nivel ridicat de abuz, începând de vineri, doar mașinile cu numere de înmatriculare ungare vor putea alimenta la benzinării cu preț redus”, a anunțat Gulyás.
Liderii Consiliului UE au anunțat luni că blocul comunitar a convenit să interzică 90% din importurile de petrol rusesc până la sfârșitul anului, ca parte a unui nou pachet de sancțiuni împotriva Moscovei din cauza atacului neprovocat asupra Ucrainei.
Viktor Orban a refuzat să susțină impunerea unui embargou asupra petrolului și gazelor rusești, afirmând că Uniunea Europeană este „iresponsabilă” pentru că pune în pericol economiile țărilor membre.
Decât să riște ca Orban să se opună prin veto întregului pachet de sancțiuni, UE a fost de acord cu o derogare pentru segmentul sudic al conductei Druzhba. Segmentul nordic al conductei deservește Polonia și Germania, care au fost de acord cu embargoul. Segmentul sudic este destinat alimentării Ungariei, Slovaciei și Republicii Cehe.
Foto: Profimedia Images
Urmărește pe Libertatea LIVETEXT cu cele mai noi informații despre războiul din Ucraina, declanșat de Rusia